23948sdkhjf

Økologisk Råd finder ikke VW-pris problematisk

VW ønskede at udeblive fra awardshowet på grund af dieselskandalen med snydesoftware.
KRITIK Under Autoaward-showet i Cirkusbygningen i København tirsdag modtog VW i Danmark en pris for Årets Miljøbil. Prisen blev overrakt af Jeppe Juul fra Økologisk råd, der ellers har fremsat en lang række stærkt kritiske bemærkninger om VW’s opførsel i miljøskandalen, der har rullet siden 18. september. Økologisk råd var dog ikke med til at stemme om prisen, men nøjedes med at overrække den.

Det har undret dagbladet Politiken, der har stillet kritiske spørgsmål til Jeppe Juul og VW.

Prisen gik til pluginbilen VW Golf GTE, der kører på både benzin og el, men fra scenen var det bilmærket Volkswagen som sådan, Jeppe Juul udråbte som vinder i kategorien. Jeppe Juul har, efter afsløringen af VW’s miljøskandale omkring snydeprogrammer for bilernes udledning af NOx, sagt til Politiken, at der har bredt sig en syg kultur i hele bilindustrien. Derfor bliver han nu spurgt, om han og Økologisk Råd kan stå inde for overrækkelsen af Årets Miljøbil-pris. Hertil svarer Jeppe Juul, at han blot overrakte en pris, som autobranchen uddeler til sig selv.

- Vi synes her i Økologisk råd, at det er vigtigt, at bilbranchen har fokus på miljø. Vi har ikke selv udvalgt den konkrete bil, der fik prisen, og som hører til i den gode ende af markedet. Vi er glade for, at bilbranchen ser, at en elektrificering er vejen frem. Vi overvejede, om vi skulle deltage i arrangementet, men vi synes, det er værd at skabe opmærksomhed om miljø ved sådan et event, siger Jeppe Juul til Politiken og kalder det skæbnens ironi.

VW’s pressechef Søs Righolt siger, at importøren synes, tiden ikke er til de store kåringer og derfor ikke ønskede at deltage i Autoawards kåringen eller modtage nogen former for priser.

Audi, som også er en del af VW-koncernen, og som også er ramt af sager med snydesoftware og lignende, gik ud af showet som en af de store vindere med to store priser. Den ene som Årets Brugtvogn i form af Audi A4 i 8. generation, der kører med nogle af de dieselmotorer, der er ramt af sagen om snydesoftware. Desuden blev Audi kåret som Årets Bilmærke.

Audis valgte fra starten ikke at deltage i Auto Awards og har derfor ikke selv indstillet biler. Mærket deltog heller ikke for at modtage eventuelle priser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.281