Leder: Kvælende smog
Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad.
Nuvel, transportsektoren udleder ”kun” cirka 40 procent af partikelskyerne. Resten skyldes især industri og stadigt stigende forbrug af stærkt forurenende kul, trods også stigende andele af vedvarende energi såsom sol-, vind- og vandenergi. Autobranchen er i fuld gang med at udvikle rene transport-teknologier – mange såsom vind-el- og brint er her allerede. Det er kun et spørgsmål om udbredelse. Om pris. Om tid. Og tid har vi ikke megen af, hvis vi skal undgå truende, stigende temperaturer og vandstande, der vil udslette hele lande fra verdenskortet om blot få år.
Det handler naturligvis om politik, ingen tvivl om det. Både nationalt og globalt. Vi ville sikkert gerne alle køre rene brintbiler, hvis de kostede det samme som biler på gammeldags fossil brændstofteknologi. Og hvis bilfabrikkerne var ansporet politisk til at geare sig selv til at spytte nul-forurenende køretøjer ud i et tilpas højt tempo. Men efterspørgslen er der ikke i tilstrækkelig grad. Fordi priserne er for høje. Og fordi tempoet i infrastrukturen til tankning af brint og biogas er for langsomt.
72.000 mennesker i Europa dør hvert år tidligere på grund af luftforurening – heraf 3000 herhjemme, 50 om dagen. Og i USA og Kina ser det også sort ud. Så der er al mulig grund til, at jakkesættene ved COP 21 i Paris lytter til græsrødder og miljøaktivister. Sæt nu handling bag ordene. Vi har ikke råd til at vente længere.