23948sdkhjf

Billigere at importere biler fra Tyskland

Importfirma forudser både faldende importpriser og højere fabrikspriser på nye biler.
AFGIFTER Lasse Sand-Jensen, direktør i bilforhandler-firmaet Sand-Jensen i Flensborg, vurderer, at de danske afgiftslettelser for mellemstore og store nye biler i Danmark som bieffekt vil have indflydelse på importen af tyske biler til Danmark, skriver Flensborg Avis.

Bilforhandleren, med hovedsædet i Silkeborg, importerer brugte biler fra Tyskland til Danmark, mens det går den omvendte vej i Flensborg: Her bliver der solgt fabriksnye biler, som har været leveret til de skandinaviske lande, som re-import og dermed til ekstra billige priser.

- Når afgiften lettes i Danmark, og priserne for nye biler i den lidt dyrere prisklasse falder i Danmark, så vil det også påvirke priserne for brugte biler i Danmark, siger Lasse Sand-Jensen.

Ud fra den gennemsnitlige pris for en model som brugt bil vurderer Skat, hvilken beskatning, der lægges på brugte biler, som importeres til Danmark.

- Der vil være en effekt, så det bliver billigere at importere brugte biler til Danmark. Men effekten vil vise sig med en vis forsinkelse, fordi prisniveauet på brugtbil-markedet først skal falde, siger Lasse Sand-Jensen.

Højere bilfabrikspris

En anden effekt, han regner med, er, at bilfabrikkerne vil hæve deres priser for de nye biler, de sender til Danmark.

- Lige nu får de danske forhandlere ekstra store rabatter, fordi der er så hård en beskatning på det danske marked. En afgiftslettelse vil betyde, at rabatterne bliver lidt mindre, siger Lasse Sand-Jensen.

Det berører dog næppe bilforhandlerens reimport-forretning i Flensborg.

- Vi køber vores biler fra flere skandinaviske lande og også fra andre lande. Vi køber ind, hver gang der er et overskud i et land. Så en prisforhøjelse for nye biler kun i Danmark vil ikke ramme os, siger direktøren til avisen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094