23948sdkhjf

TPMS har intet med vinterdæk at gøre

Volker Nitz, Dækbranchen Danmark, kommenterer artiklen ”Minister vildleder om dæk”.
VI HAR MODTAGET I forlængelse af Claus Djørups artikel i Motor-magasinet den 8. januar 2016 med overskriften ”Minister vildleder om dæk” (side 2 i den trykte udgave) finder jeg anledning til at knytte en række kommentarer.

TPMS kravet er på mystisk og fejlagtig vis blevet gjort til en problematik i direkte relation til, og på grund af, vinterdæk.

TPMS har INTET med vinterdæk at gøre – altså ville den ekstra udgift også være der ved køb af et sæt nye sommerhjul, såfremt en udskiftning af bilens originalmontering foretages.

TPMS er en sikkerhedsforanstaltning, som det er bestemt af EU skal være obligatorisk for nyregistrerede biler fra 1. november 2014 – vinterdæk eller ej.

Forkert lufttryk

Der er regelmæssigt lavet undersøgelser – blandt andet ved Dækrazzia aktionerne, som viser, at alt for mange biler kører med forkert lufttryk og dermed bruger for meget brændstof og med højere dækslid til følge.

Både af hensyn til køretøjets stabilitet og dermed trafiksikkerhed samt minimering af det unødvendige forbrug/slid, er det god fornuft på den lange bane at sikre regelmæssig kontrol af dæktryk.

Med andre ord er det både i det daglige og på den lange bane en fordel for forbrugeren.

At undlade brug af vinterdæk i vinterføre på grund af TPMS kravet, er forhåbentlig en disposition de færreste vil hælde til, og med behørig argumentation fra branchens aktører, burde det være muligt at forklare kunderne dette.

Styrelse skyld i vildledning

Transportminister Hans Christian Schmidt er nu blevet kritiseret for at vildlede om dæk i den seneste artikel, fremfor TPMS, hvis det nu endeligt skulle være korrekt i artiklens overskrift. Naturligvis bør ministeren have grundigt kendskab til de sager, som han beskæftiger sig med, hvilket også gælder for de øvrige politikere.

I sagen om TPMS har ministeren formodentlig indhentet sine informationer, hvor det for ham er naturligt, nemlig i Trafikstyrelsen. Her fremgår det med al tydelighed – blandt andet fra teksten i Vejledning om syn af køretøjer, at ministerens vildfarelse kan adresseres til Trafikstyrelsen.

I vejledningen står følgende i afsnit 8.02 :

8.02.004 Dæktrykovervågningssystem (1)

TPMS-systemer virker indirekte i de fleste biler med dette udstyr, dvs. ved hjælp af ABS-sensorerne. Hvis omdrejningstallet for et eller flere hjul afviger fra de øvrige hjuls omdrejningstal under kørsel, er det tegn på lavt dæktryk, og kontrollampen tændes. Der findes desuden en knap, som skal aktiveres, når dæktrykket er justeret, og som nulstiller systemet. De færreste biler med TPMS har direkte virkende systemer, dvs. med tryksensorer i hvert hjul.

Imod vinterdæk

Ligeledes er det tydeligt, at ministeren og nogle af transportordførerne fortsat bliver ”skolet” af Trafikstyrelsen, når emnet omhandler vinterdæk.

På trods af nye uafhængige undersøgelser er informationen fra Trafikstyrelsen til politikerne stadig, at vinterdæk er ringere at køre med, hvis der ikke er direkte vinterføre – altså sne og is. Med et ”bagland” der ikke ønsker at forholde sig til udvikling og information om realiteter fra branchens aktører, må vi naturligvis opfordre til, at politikerne også søger ekspertudtalelser uden for embedsværket.

Med venlig hilsen

Volker Nitz, direktør

Dækbranchen Danmark
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08