VW-sag gør ondt på renoveringsfolk
Dieselgate-sagen kan mærkes i branchen for reservedele og renovering af dieselteknik. Optimismen er dog intakt.
- Hvis man kan stille spørgsmål ved troværdigheden ved en af verdens ledende leverandører af dieselteknologi, så vil millioner af bilejere stille spørgsmålet, om de igen vil købe en dieselbil, fortæller Omar Cueto til ReMaTec-magasinet.
Han understeger, at Volkswagen uden tvivl har skadet branchen, men på den lange bane ser han stadig lyst på diesel i forhold til at bidrage til den globale sænkelse af CO2.
Teknologi har flyttet sig
I Europa henviser Paul Schockmel, der er direktør for foreningen CLEPA (European Association og Automotive Suppliers) til, at dieselbiler, trods skandalen, har fået gjort en hel del ved sine skadelige påvirkninger på miljøet de senere år.
- Diesel vil, også på eftermarkedet, være en nøgleteknologi til at nå fremtidige CO2-mål. I løbet af de sidste 15 år er udledningen af NOx-partikler fra dieselbiler blevet reduceret med mere end 80 procent. Og dieselbiler udleder i gennemsnit stadig 15 procent mindre C02 (pr. kørt kilometer, red.) end tilsvarende benzinbiler, siger Paul Schockmel.
Åbenhed hjælper
Åbenhed om teknologiens problemer og påvirkninger er også noget, som kan presse på for, at dieselmotorer fremover vil rykke sig i en grønnere retning. Det mener Dr. Rob Rule, der er direktør hos den britiske virksomhed Ceramex, der lever af renoveringsdele til dieselindustrien.
- Hvis man kigger på den positive side af den her sag, så kan den være med til at oplyse både forbrugere, branchefolk og myndigheder bedre i forhold til emissioner. Eksempelvis håber jeg, at det også vil sætte fokus på, at for mange dieselbiler, lastbiler og lignende kører rundt med ineffektive partikelfiltre. Omvendt fører sagen forhåbentlig også til, at man trods alt kan se, at dieselteknikken har rykket sig meget, forklarer Rob Rule.
Alle aktørerne forudser, at selv om branchen for dieselpersoner, især i USA, vil lide under det her, så er det mindre sandsynligt, at sagen vil have en effekt i den tunge transport i form af lastbiler, busser, varevogne og lignende.
Artiklen er en del af temaet Dieselgate.