Toyota stævner Forbrugerombudsmanden
Toyotas danske importør er helt uforstående over for, at Forbrugerombudsmanden har politianmeldt selskabet for brud på loven og har derfor stævnet Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerombudsmanden anklager Toyota mangelfuld information i forbindelse med denne annonce, som blandt andet har optrådt i gratisavisen MetroXpress.Det er teksten i den grønne cirkel, Forbrugerombudsmanden mener er skjult et sted, hvor forbrugerne ikke nødvendigvis vil finde den.
Det fortæller pressechefen i Toyota Danmark, Anders Tystrup.
Fredag blev Toyota ellers politianmeldt for at have skjult information om et billån nederst på siden og med lille skrift i flere avisannoncer.
Samtidig blev selskabet politianmeldt for i en række internetannoncer slet ikke at have oplyst om omkostningerne ved et billån.
- I sagen om internetannoncerne erkender vi fuldt ud, at vi ikke har gjort det godt nok. Det har vi rettet op på, siger Anders Tystrup og fortsætter:
- Men i forhold til avisannoncerne er vi meget uenige med Forbrugerombudsmanden. I bund og grund handler det om en tolkning af loven. Ordlyden i avisannoncerne lever helt op til lovens krav, men Forbrugerombudsmanden angriber layoutet.
Sådan er reglerne
Erhvervsdrivende, der markedsfører lån eller kreditkøb til forbrugerne og eksempelvis angiver renten eller ydelsen, skal oplyse bestemte kreditoplysninger, som er oplistet i markedsføringslovens § 14 a. Det drejer sig eksempelvis om, hvorvidt renten er fast eller variabel, ÅOP og det samlede beløb, forbrugerne skal betale tilbage.
Kreditoplysningerne skal gives i form af et repræsentativt eksempel og stå klart, tydeligt og på en fremtrædende måde i markedsføringen, så forbrugerne får øje på oplysningerne, når de ser markedsføringen.
Erhvervsdrivende, der markedsfører lån eller kreditkøb til forbrugerne og eksempelvis angiver renten eller ydelsen, skal oplyse bestemte kreditoplysninger, som er oplistet i markedsføringslovens § 14 a. Det drejer sig eksempelvis om, hvorvidt renten er fast eller variabel, ÅOP og det samlede beløb, forbrugerne skal betale tilbage.
Kreditoplysningerne skal gives i form af et repræsentativt eksempel og stå klart, tydeligt og på en fremtrædende måde i markedsføringen, så forbrugerne får øje på oplysningerne, når de ser markedsføringen.
Trækker sag i Sø- og Handelsretten
Forbrugerombudsmanden mener, at den lovpligtige oplysning om omkostningerne ved lånet er skjult nederst i annoncen et sted, hvor forbrugerne ikke nødvendigvis vil finde den.
- Først allernederst på siden, under en afslutningslinje og efter oplysninger om bilmodellens brændstofforbrug, stod de lovpligtige kreditoplysninger med annoncens allermindste skrift, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Anders Tystrup fra Toyota mener, at de lovpligtige oplysninger fremgår meget tydeligt.
Derfor har Toyota valgt selv at trække sagen for Sø- og Handelsretten for at få en domstols vurdering af, hvad loven egentlig tilsiger.
- Der findes ingen konkrete retningslinjer, når vi snakker layout. Det er et tolkningsspørgsmål. Så nu vil vi en gang for alle få klarlagt reglerne, siger Anders Tystrup.
Det er ikke første gang, Toyota er i Forbrugerombudsmandens søgelys. i 2012 havde Toyota lokket med, at man kunne få 18.000 kr. for sin gamle bil, hvis man samtidig købte en billig Aygo. I annoncen var angivet en salgspris på den nye Aygo på 79.900 kroner. Det kunne ifølge Forbrugerombudsmanden foranledige kunderne i at tro, at man kunne erhverve sig en den Aygo, der var vist i annoncen for 61.990 kroner. Men tilbuddet gjaldt ikke for modeller til 79.990 fremgik det med små bogstaver i bunden af annoncen.
Kilde: Ritzau