Hurtigladere til elbiler fremtidssikres
Nye ladestandere kan lade moderne elbiler med op til 150 kW.
De nye ladestandere kan lade moderne elbiler med op til 150 kW. Det svarer til gennemsnitsforbruget for cirka 300 danske parcelhuse og er tre gange mere end de hurtigladere, der i dag er installeret ved trafikknudepunkter over hele Danmark – når man altså ser bort fra de særlige Superchargere, der lader Teslas biler med op til 120 kW.
Clever oplyser, at enkelte nye ladestandere vil kunne lade med helt op til 300 kW, hvis der bliver behov for det til kommende bilmodeller.
Med udrulningen rustes Danmarks infrastruktur således til fremtidige elbilmodeller med voksende batteripakker og behov for højere ladeeffekter. Mens elbiler som Citroën C-Zero for nogle år siden blev leveret med batteripakker på cirka 16 kWh, er det i dag almindeligt med væsentligt større batteripakker. Eksempelvis blev Kia Soul EV lanceret i 2015 med 27 kWh batteri, den populære Nissan Leaf er blevet opgraderet til 30 kWh, og Chevrolets nye elbil, Bolt, ventes i 2017 med 60 kWh. Tesla model S leveres allerede i dag med mindst 70 kWh.
Clever ejes af energiselskaberne SEAS-NVE, SE, NRGi, EnergiMidt og Energi Fyn.