Blåt stempel til skole
Teknisk Skole Silkeborg bliver KS2000-certificeret.
- Vi har valgt at blive KS2000-certificeret, så vores elever kan imødekomme de krav, som de skal arbejde under, når de er ude på lærepladserne, og når de er udlærte. Det er vigtigt for os, at de krav vi stiller på uddannelsen svarer til virkeligheden på værkstederne, så de elever, vi uddanner, kan leve op til det, de skal kunne efter svendeprøven på alle områder, og der hjælper en KS2000-certificering os, siger Jesper Vang Falkenberg, uddannelsesleder på autoområdet på Teknisk Skole Silkeborg.
Dokumentation af korrekt udført arbejde, som både kan måles og vejes samt at kunne skille hvert enkelt proces fra hinanden for at optimere processer og kvaliteten bliver en stor del af fremtidens vigtigste opgaver.
- Vi har et ekstra stort ansvar for at optimere autolakereruddannelsen løbende, da vi er de eneste på området i Danmark. Det forpligter os til at være opsøgende og innovative i forhold til at have tæt kontakt til branchen i ind- og udland, så vores autolakere bliver efterspurgt og får en god start på deres arbejdsliv, både som lærlinge og som udlært, siger Jesper Vang Falkenberg.
God dialog
AutoBranchen Danmark indgik i oktober 2015 en samarbejdsaftale med Teknisk Skole Silkeborg om blandt andet udvikling af kvalitetssikring og certificering for autolakererafdelingen, og dette er et første skridt i den retning.
- Der er kun én skole, som uddanner autolakere, og derfor er det så afgørende, at vi som aftagere har en god dialog med skolen, så de svende, som bliver udlært, er klar til at være en del af produktionen med det samme. Der hjælper det klart, at de kender til KS2000 systemet, som bliver brugt virksomhederne, siger Mads Engberg, vicedirektør i AutoBranchen Danmark.
Speciel opgave
Som et første led i KS2000-certificeringen har konsulent John Milton fra AutoBranchens VidenCenter været på besøg på skolen for at vurdere, om skolen kunne blive certificeret med det samme, eller om der var enkelte områder, som skulle have ekstra fokus.
- Det er en speciel opgave, for på det administrative ligger skolen på niveau med de bedste værksteder. Omvendt bliver der naturligvis taget nogle hensyn til, at det er elever under uddannelse, som går på skolen, så på det rent faglige er produktionen selvfølgelig ikke på samme niveau som på en virksomhed. Det vigtigste er dog, at de lærer at læse, forstå og følge fabrikkernes forskrifter, siger John Milton.