23948sdkhjf

Råd anbefaler ændring af afgifter på elbiler

Dansk Elbil Alliance bakker op om ny klimaråd-rapport om CO2-mål.
BILSALG I takt med at vores el-produktion i stigende grad baseres på vind, sol og biomasse, vil elbilens reelle CO2-udledning falde til næsten ingenting. Derfor skal vi have flere el- og brintbiler ud på de danske veje. Sådan lyder det fra Klimarådet, der i sine analyser konkluderer, at elbiler er en af de få seriøse løsninger på bilers CO2-forurening. Derfor bør afgiftssystemet laves om, skriver Klimarådet i et debatindlæg i Altinget.

Klimarådet er et uafhængigt, rådgivende ekspertorgan, der skal fremme et fagligt sammenhængende beslutningsgrundlag for Danmarks klimapolitik.

En markant omstilling af transporten kræver således, at vi får mere gang i salget af elbilerne. Klimarådet vil i sin næste rapport se på udsigterne for flere elbiler og på, hvordan afgiftssystemet bør indrettes for at promovere elbiler samfundsøkonomisk fornuftigt, anfører Niels Buus Kristensen, der er medlem af Klimarådet.

Hans pointe er, at hvis Danmark skal nå sin 2050-målsætning om CO2-neutralitet, skal der ske ambitiøse omstillinger i transportsektoren hurtigst muligt, og her er elbilerne ifølge Klimarådet vejen frem. Hvis helt nye fremdriftsteknologier som el- og brintbiler skal løfte størstedelen af transportens andel af CO2-reduktionerne, må de udgøre en betydelig del af bilparken i 2030. På grund af bilers lange levetid vil det kræve, at disse teknologier inden for en årrække opnår meget større markedsandele af nybilsalget, end de i dag er modne til.

Dansk Elbil Alliance tager positivt imod Klimarådets analyse og mener, at Danmark bør få en omlægning af registreringsafgiften, der reelt afspejler, hvor meget biler forurener.

- Hele det nuværende afgiftssystem er indrettet til fossile biler. Det er ikke designet til nye teknologier som brint- og elbiler, og giver derfor slet ikke et retvisende billede af bilernes CO2-udledning, siger Lærke Flader, der er branchechef for Dansk Elbil Alliance, til Altinget og fortsætter:

- På et tidspunkt skal elbiler da også betale afgift. Men det bør ske via en omlægning af registreringsafgiften, så det afspejler, hvor meget bilerne forurener, siger Lærke Flader.

Dansk Elbil Alliance understreger, at teknologien lige nu er i en rivende udvikling, og at det derfor er nødvendigt med en større afgiftsreform nu, der kan skubbe på udviklingen og hjælpe med en større udbredelse af elbiler i Danmark.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109