23948sdkhjf

Forsikringsselskaberne retter i værkstedstilbud

AutoBranchen Danmark i ny kritik af forsikringsselskaberne.
SKADER Når en kunde afleverer sin bil på karrosseriværkstedet for at få udbedret en skade, forventer kunden, at skaden bliver udbedret i henhold til de retningslinjer, der er beskrevet af den enkelte bilproducent. Vejledninger som skal følges for at garanti og sikkerhed på det udførte karrosseriarbejde er i orden. Når et værksted skal beregne skaden, anvendes Autotaks/FORSI til at fastslå skadesudgiften for det enkelte forsikringsselskabet.

Mere reglen end undtagelsen

Men ifølge AutoBranchen Danmark oplever karrosseriværkstederne hver eneste dag, at flere af de positioner de taster i Autotaks/FORSI bliver fjernet, uden at forsikringstaksator hverken telefonisk eller pr. mail orienterer værkstedet om, hvorfor de fjerner positioner. Og det er blevet mere reglen end undtagelsen, kan AutoBranchen Danmark konstatere.

- Vi har besøgt er værksted, som har indsendt 100 værkstedstilbud. I 84 ud af de 100 værkstedstilbud har forsikringsselskaberne fjernet positioner, som værkstederne har tastet, og som de ved er nødvendige for at udføre reparationen korrekt efter forskrifterne. Ved at gennemgå de tilbud der er sendt via Autotaks/FORSI, kan vi konstatere, at det ikke er de fremsendte tilbud, som er tastet forkert, men det simpelthen er nødvendige positioner, som er fjernet”, siger vicedirektør i AutoBranchen Danmark, Mads Engberg.

Underkender kompetencer

Efter implementeringen af funktionen ”Værkstedstilbud i Autotaks/FORSI” oplever lak- og karrosseribranchen, at forsikringsselskaberne uden tøven fjerner arbejdstid, reservedele og forbrugsmaterialer fra de reparationstilbud, som sendes til godkendelse hos forsikringsselskaberne. Forsikringsselskaberne benytter sig i stigende omfang af, at de kan fjerne positioner, som værkstederne taster, eller som Autotaks/FORSI-systemet selv genererer.

- Når forsikringsselskaberne retter i værkstedstilbuddet, underkender de værkstedernes faglige kompetencer og fjerner materialer og reservedele som i henhold til bilproducenterne skal anvendes. Det kan i de værste tilfælde betyde, at garantien for sikkerhed og korrosion i det reparerede område bortfalder. Det bør bilejeren naturligvis informeres om, hvis det skyldes, at forsikringsselskabet har fraveget bilproducenternes forskrifter”, siger Mads Engberg.

Producenter orienterer kunder

Enkelte bilimportører er begyndt at orientere kunderne om, at der ikke længere er garanti for sikkerhed og korrosion i det reparerede område. Dette gøres ved, at reparatørerne skal fotografere og notere mangler og indtaste dem i bilens digitale servicebog.

AutoBranchen Danmark oplever ligeledes, at værkstederne har problemer med at få betaling for indstilling af sikkerhedskomponenter som i stigende antal findes både i køretøjernes forrude, bag kølergitteret og i kofangerne. Sikkerhedsudstyr, som i henhold til manualerne, skal kontrolleres og indstilles efter demontering eller montering af nye komponenter. Manglende kontrol eller justering af sikkerhedsudstyr kan ende med ulykke.

Læs svaret fra Forsikring & Pension her
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.199