Forsikringsselskaberne retter i værkstedstilbud
AutoBranchen Danmark i ny kritik af forsikringsselskaberne.
Mere reglen end undtagelsen
Men ifølge AutoBranchen Danmark oplever karrosseriværkstederne hver eneste dag, at flere af de positioner de taster i Autotaks/FORSI bliver fjernet, uden at forsikringstaksator hverken telefonisk eller pr. mail orienterer værkstedet om, hvorfor de fjerner positioner. Og det er blevet mere reglen end undtagelsen, kan AutoBranchen Danmark konstatere.
- Vi har besøgt er værksted, som har indsendt 100 værkstedstilbud. I 84 ud af de 100 værkstedstilbud har forsikringsselskaberne fjernet positioner, som værkstederne har tastet, og som de ved er nødvendige for at udføre reparationen korrekt efter forskrifterne. Ved at gennemgå de tilbud der er sendt via Autotaks/FORSI, kan vi konstatere, at det ikke er de fremsendte tilbud, som er tastet forkert, men det simpelthen er nødvendige positioner, som er fjernet”, siger vicedirektør i AutoBranchen Danmark, Mads Engberg.
Underkender kompetencer
Efter implementeringen af funktionen ”Værkstedstilbud i Autotaks/FORSI” oplever lak- og karrosseribranchen, at forsikringsselskaberne uden tøven fjerner arbejdstid, reservedele og forbrugsmaterialer fra de reparationstilbud, som sendes til godkendelse hos forsikringsselskaberne. Forsikringsselskaberne benytter sig i stigende omfang af, at de kan fjerne positioner, som værkstederne taster, eller som Autotaks/FORSI-systemet selv genererer.
- Når forsikringsselskaberne retter i værkstedstilbuddet, underkender de værkstedernes faglige kompetencer og fjerner materialer og reservedele som i henhold til bilproducenterne skal anvendes. Det kan i de værste tilfælde betyde, at garantien for sikkerhed og korrosion i det reparerede område bortfalder. Det bør bilejeren naturligvis informeres om, hvis det skyldes, at forsikringsselskabet har fraveget bilproducenternes forskrifter”, siger Mads Engberg.
Producenter orienterer kunder
Enkelte bilimportører er begyndt at orientere kunderne om, at der ikke længere er garanti for sikkerhed og korrosion i det reparerede område. Dette gøres ved, at reparatørerne skal fotografere og notere mangler og indtaste dem i bilens digitale servicebog.
AutoBranchen Danmark oplever ligeledes, at værkstederne har problemer med at få betaling for indstilling af sikkerhedskomponenter som i stigende antal findes både i køretøjernes forrude, bag kølergitteret og i kofangerne. Sikkerhedsudstyr, som i henhold til manualerne, skal kontrolleres og indstilles efter demontering eller montering af nye komponenter. Manglende kontrol eller justering af sikkerhedsudstyr kan ende med ulykke.
Læs svaret fra Forsikring & Pension her