23948sdkhjf

Nyt slagsmål om elbiler kan være på vej

Salget af elbiler er gået i totalstandsning siden nye afgifter ved årsskiftet. S og R er klar til at genåbne aftale.
AFGIFTER 64 styk i januar og 15 i februar. Det er de kolde facts, når man taler salget af nye elbiler i Danmark i 2016. Det står i skærende kontrast til december 2015, hvor der rullede 1561 lydløse biler ud på de danske veje. Det markante fald får nu Socialdemokratiet og Radikale til at melde ud, at partierne er klar til at genåbne aftalen om de ændrede registreringsafgifter i Danmark.

Det fortæller både de Radikales skatteordfører Martin Lidegaard og Socialdemokraternes energiordfører, Jens Joel.

- Hvis prognoserne ikke viser sig at holde, så kommer vi til at have en diskussion af, hvordan vi kan få dem til at holde, siger Jens Joel til Ritzau.

Martin Lidegaard tilføjer:

- Vi har indgået den her aftale på det grundlag, at der vil blive solgt det fremlagte antal elbiler, siger skatteordføreren.

Skatteministeriet har i de beregninger, der lå forud for aftalen, estimeret, at der trods den gradvise indførsel af afgifter på elbiler vil blive solgt 24.100 frem til 2020. Energistyrelsen vurderer til gengæld, at der blot vil blive solgt 1000 i samme periode.

Minister skal forklare forskel

I takt med den gradvise indførsel af afgifter på elbiler, er der samtidig stor uenighed om, hvorvidt salget vil komme igen. Energistyrelsen siger altså nej, mens Skatteministeriet siger jo, og de to har ikke talt sammen. Det viser et spørgsmål til skatteminister Karsten Lauritzen (V), som Martin Lidegaard ifølge Ritzau har stillet.

- Det er for mig svært utilfredsstillende og helt uforståeligt, at Skatteministeriet og Energistyrelsen ikke koordinerer sine prognoser, siger Martin Lidegaard.

- Skatteministeren står på mål for, at det er hans prognoser, som vi jo har forhandlet ud fra, der er de retvisende. Hvis de ikke holder, så må vi politisk finde ud af, hvordan vi kan få dem til at holde, fortæller han.

Problemet består i, at Skatteministeriet i sine prognoser forventer, at der vil blive solgt 24.100 elbiler frem til 2020. Energistyrelsen forventer 1000. Om den manglende dialog, skriver ministeriet:

’I forbindelse med udarbejdelsen af basisfremskrivningen (Energistyrelses estimat, red.) har Skatteministeriet og Energistyrelsen ikke haft lejlighed til direkte dialog om prognosen for udviklingen i udbredelsen af elbiler. Det er dog lykkedes i det nye år’, skriver skatteminister Kristian Lauritzen i et svar til Martin Lidegaard. Ministeriet har i sin prognose vurderet, at salget ikke stopper helt, skriver ministeriet yderligere. Imens har man hos Energistyrelsen vurderet, at salget af Tesla-biler, der udgør størstedelen af salget til private, vil falde markant, ligesom det er tilfældet for salget af elbiler til firmaer, kommuner og så videre.

Offentlig tilbagetrækning

Salget til kommuner, statslige institutioner og selskaber har været drevet af offentlige puljer, der er blevet lukket i forbindelse med den nye finanslov. I 2015 stod selskaber og statslige institutioner for omkring halvdelen af markedet for elbiler ifølge tal fra De Danske Bilimportører. I 2014 stod ikke-private for to tredjedele af markedet.

’Prognoserne fra Skatteministeriet og Energistyrelsen bygger på forskellige faglige forudsætninger og metoder. Prognoser om salget af elbiler er behæftet med stor usikkerhed, hvilket Skatteministeriet har pointeret ved adskillige lejligheder. Skatteministeriet følger udviklingen i salget, men ser pt. ingen grund til at ændre på prognosen’, skriver Skatteministeriet.Ritzau

Kilde: Ritzau

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.162