23948sdkhjf

Konkurrenceforvridning!

Også Dansk Bilbrancheråd er utilfreds med håndbog fra Teknologisk Institut.
Dansk Bilbrancheråd: Hos Dansk Bilbrancheråd hilser vi en ny håndbog fra Teknologisk Institut om reparation og servicering af el- og hybridbiler velkommen. Desværre er omtalen af bogen fejlagtig.

I sidste uge blev Kjeld Nørregaard fra Teknologisk Institut i Motor-magasinets digitale udgave taget til indtægt for denne overskrift: ”Kun mærkeværksteder bør lave elbiler”.

Vi går ud fra, at der er tale om en misforståelse, fordi hvis ikke der er tale om en misforståelse, så har Teknologisk Institut et problem.

I omtalen i Motor-magasinets trykte og digitale udgave står, at ”som udgangspunkt bør opgaver med drivlinje og batteri i el- og hybridbiler kun udføres af mærkeværkstederne. Det konkluderer Teknologisk Institut i en ny håndbog kaldet ’El- og hybridbiler – Sikkerhed ved reparation og vedligehold”.

Konkurrenceforvridning

Teknologisk Institut er en delvist offentligt finansieret organisation og bør som sådan være upartisk i enhver henseende. Hvis Teknologisk Institut står på mål for ordlyden i Motor-magasinet, er der tale om konkurrenceforvridning af markedet til fordel for mærkeværkstederne og ulempe for de mærkeuafhængige værksteder.

For naturligvis reparerer de mærkeuafhængige værksteder også el- og hybridbiler, og det gælder også komponenter som drivlinje og batteri. Der er tale om en bil – ikke en rumraket.

De mærkeuafhængige værksteder er kendt for at kunne reparere biler uanset mærke og teknologi. Gennem de sidste 100 år har de frie værksteder med stor succes fulgt med den teknologiske udvikling, og det talent omfatter også drivmidler. Det vil sige, at de mærkeuafhængige værksteder også reparerer el- og hybridbiler, og det gælder uanset fabrikatet.

Selve håndbogen er som helhed en udmærket og informativ tryksag bortset fra en fejl på side 9. Her står, at ”Fabrikantens eget værksted bør udføre følgende arbejde:”

Her burde naturligvis have stået: ”Kun værksteder med de nødvendige kvalifikationer bør udføre følgende arbejde:”

Arbejdet, som sætningen henviser til, er:

• Alle problemer relateret til højvoltsbatteriet

• Servicering af DC/DC-konvertering, som oplader 12V batteriet

• Højeffekt-inverteren, der regulerer elmotorens omdrejningshastighed

• Fysiske reparationer nær højvoltsbatteriet eller ledninger hertil/fra

• Alle tegn på defekter og funktionsfejl i den elektriske drivlinje eller dennes komponenter, herunder brand eller overophedning

Til orientering er der blandt Dansk Bilbrancheråds godt 1.800 medlemmer adskillige værksteder, som har de nødvendige kvalifikationer til at reparere el- og hybridbiler uden fare for at slå hverken bil eller mekaniker ihjel.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.175