Seniormedarbejdere kan stadig skrue på højteknologiske biler
Hos Volkswagen og Audi Køge har fire mænd holdt sammen på værkstedet i mere end 30 år. Selv om bilerne og arbejdsgangen har ændret sig markant siden mændenes lærlingetid, kan de stadig hamle op med de yngre kolleger. Og så medvirker de til et bedre arbejdsklima, forklarer chefen.
Fra venstre det erfarne mekaniker-team hos hos Volkswagen og Audi Køge: Niels Andersen, 62 år, Kurt Olsen, 63 år, Robert Hansen, 67 år, og Finn Mortensen, 60 år.
Ancienniteten er høj, Finn Mortensen har været ansat i 30 år, Niels Andersen i 37 år, Robert Hansen i 39 år og Kurt Olsen i 42 år. Hemmeligheden er simpel: Et godt arbejdsklima.
- Vi har gode kolleger, vi kan snakke med, og så får vi de opgaver, der passer til vores stærke sider. Vi synes, det er sjovt at komme på arbejde, og så længe det er sjovt, så kan man lige så godt fortsætte. Ellers skulle vi jo bare sidde derhjemme og trille tommelfingre, siger Robert Hansen, der er den ældste mand i flokken med sine 67 år, og han bliver bakket op af Niels Andersen.
- Det er for eksempel rart at komme herud, når jeg har holdt lidt fridage. Så kommer jeg herud til de gamle og får fortalt nogle gode røverhistorier. Vi har et godt sammenhold, lyder det fra Niels Andersen.
Bidrager til fællesskabet
Det er ikke alt, der går op i gode kollegaer og røverhistorier. For den store rutine hos de fire betyder meget for arbejdspladsen, forklarer Jens Nielsen, filialchef hos Volkswagen, Audi og Skoda Køge.
- De er fra en tid, hvor man arbejdede ud fra de grundlæggende færdigheder i faget, mens de unge i dag kommer med en viden på et højt niveau fra teknisk skole, siger Jens Nielsen, der ser det som en klar styrke at have masser af erfaring på værkstedet.
- Det skaber et godt klima at have lidt bredde. Hvis der bare var unge mennesker, så ville det hele gå op i høj musik og damer hele tiden, uddyber han.
Samarbejdet kan derfor være med en kollega, der nærmest kunne være et barnebarn. Og mens de erfarne herrer kan bidrage med viden, så kan en ung lærling hjælpe med den moderne teknik.
- Vi bruger nok lidt ekstra tid på at følge med udviklingen i forhold til de unge. Og vi må da også hive fat i dem en gang imellem og bede om hjælp. Men vi er så gamle, at vi har de pædagogiske evner til at have de unge lærlinge gående, siger Finn Mortensen.
Goddag til computer
Bilerne er i en rivende udvikling i disse år, hvor computeren i høj grad overtager rattet frem for mennesket på førersædet. Det samme gør sig gældende på værkstedet, hvor bilens teknologi også udvikler sig i hastig fart.
Dermed er det ikke kun topnøglerne i værktøjskassen, der skal benyttes. Nu er det oftere computeren, der er det vigtigste redskab, og det er langt fra den hverdag, de erfarne herrer oplevede i starten af deres karriere.
- Bilerne ændrer sig hele tiden. Da vi kom i lære, var der en karburator på bilen, men det er der ikke i dag. Det er stadig biler, vi er oplært i, men i dag er der meget ny teknik på dem. Computere fandtes jo ikke dengang, ja, der fandtes dårligt et stempelur. Der skrev vi os ind og ud med en kuglepen. Så der er sket meget, siger Niels Andersen og uddyber:
- I dag har vi hver især en bærbar computer til at diagnosticere bilerne, og man behøver ikke være 18 år for at bruge computere. Det kan man også godt, når man er over 60 år, forklarer han.
Alder ingen hindring
Heller ikke på værkstedet bliver alderen nogen hindring, så længe evnerne er til stede. Det forklarer filialchefen, der er rigtig glad for at have et hold af mekanikere, der spænder bredt aldersmæssigt. Alle kan tilføre noget, der gavner sammenholdet og i sidste ende de biler, der returneres til kunderne efter endt reparation.
- Hos os er der ingen øvre grænse for, hvor gammel kan være. Hvis man kan lide arbejdet, og kan udføre det, så er alder ingen hindring. Det kan godt være, at man ikke løber så stærkt, men så har man noget viden, der gør, at man alligevel kan udføre arbejdet på samme tid som den unge kollega, siger filialchef Jens Nielsen.