23948sdkhjf

Politisk opbakning til ny bilafgift

Registreringsafgiften skal ikke afgøres af bilprisen, men af tekniske mål, mener tre partier i Folketinget.
BILAFGIFTER Politikere i begge side af folketingssalen vil ændre afgifter på biler, så de ikke afhænger af bilens pris, men af tekniske ting som dens vægt, CO2-udledning og sikkerhed, skriver Ritzau.

Forslaget kommer fra en alliance bestående af Bilbranchen DI, De Danske Bilimportører og bilejernes organisation, FDM.

- Det er helt rigtigt at omlægge registreringsafgiften til at være teknisk baseret, så det er forurening, sikkerhed og andre tekniske parametre, der afgør afgiften. Så jeg synes, det er et udmærket udspil, siger Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær.

Han bakkes op af sin ordførerkollega i De Radikale, Martin Lidegaard. Partiets støtte til forslaget afhænger dog af, at det er både klimamæssigt og økonomisk sammenhængende.

- Jeg håber, at regeringen vil tage oplægget alvorligt og fremlægge et egentligt udspil på området, siger Martin Lidegaard i et skriftligt svar til Ritzau.

Socialdemokraterne

Socialdemokraterne har også et mål om ”en mere klimavenlig og moderne bilpark”, men partiet har ikke et konkret forslag i skuffen, siger skatteordfører Jesper Petersen:

- Socialdemokratiet går ind for en omlægning af afgifterne, hvor der kommer de samme penge i statskassen som i dag fra bilbeskatningen, men hvor afgifterne i højere grad indrettes efter klimaeffekt og mere effektivt bidrager til en grønnere bilpark.

- Det skal med andre ord være mere attraktivt at købe en bil, der kører langt på literen eller kører på brint eller el. Det er ikke ukompliceret at ændre på bilbeskatningen, men det vil være det rigtige at gøre for klima og sikkerhed.

Bekymret for brugte biler

Dansk Folkeparti er især bekymret over, hvad et nyt afgiftssystem vil gøre ved brugtvognsmarkedet, pointerer Dennis Flydtkjær:

- Det betyder meget for den enkelte familie, hvis bilen pludselig bliver meget mindre værd, fordi vi politikere laver et nyt afgiftssystem. Så vi skal lave en lang indfasningsperiode eller andre tiltag, der tager hensyn til brugtvognsmarkedet.

Forslaget fra industrien og bilejerne er provenuneutralt. Det lægger op til, at registreringsafgiften skal være løbende i stedet for i dag, hvor hele afgiften betales på én gang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.119