23948sdkhjf

Sommer-beskyttelse er rettidig omhu

Rustbeskyttelsescentrene har mest travlt i efteråret og vinteren, men der er mindst fem gode grunde til, at sommeren er den bedste tid til rustbeskytte biler. Men kunder og forhandler-kontakter skal overbevises om holdningsskiftet.
SÆDVANER Traditionelt er der størst pres på rustbeskyttelsescentrene lige inden vinteren står for døren. Sådan har det altid været og det har der altid været bred enighed om i og uden for branchen. Men denne gamle konvention halter, for rent faktisk er sommeren den bedste tid til rustbeskyttelse. Det kan begrundes med flere tekniske opsætninger af bilernes undervogn og ikke mindst det danske klima. Her oplister vi fem af de vigtigste grunde til at få kunderne ind i rustbeskyttelsescentrene i sommerhalvåret:

1. Varmen
Alle former for olie og voks bliver tyndere i takt med at temperaturen stiger, og det gælder også for rustbeskyttelsesprodukterne uanset hvilket ophav, de end måtte have. Jo højere temperatur både bil og rustbeskyttelse har, desto lettere vil rustbeskyttelsen uvægerligt have ved at trænge ind i de fjerneste afkroge, mellem punktsvejsninger og andre tilsvarende steder.

2. Vandet
Rustbeskyttes bilen i vinterperioden, skal den afrenses med vand, og selv om bilen tørrer en vis tid på enten den ene eller anden måde, vil der altid være en vis mængde vand, som ikke når at løbe ud eller udtørre. Når der sprøjtes rustbeskyttelse ind i vanger, paneler og traverser, vil beskyttelsen per naturlov og uanset type, altid lægge sig på ovenpå vandet, hvor den ikke gør nogen gavn. Rustbeskyttelsen og vandet ender efter al sandsynlighed blot med at løbe ud af et af hullerne i en travers eller en vange.

3. Afrensning
Når en rustbeskyttelse foregår i den tørre periode, kan afrensningen med højtryksrenseren i mange tilfælde spares helt og aldeles. Afrensningen for skidt i hjulkasser og afkroge, hvor den slags har nemt ved at forsamle sig, kan lige så godt foretages med en trykluftpistol med en lang dyse. Dels undgås det at rustbeskytte oven på vand, dels spares der tid ved at arbejdsgangen ikke er helt så lang og omkostningstung, som hvis der først afrenses med vand, og som skal følges op af en tørring.

4. Ledig kapacitet
Ved at få spredt aktiviteterne over en betydeligt længere periode, vil der ikke være helt så mange stunder med spidsbelastning, i modsætning til, hvis størsteparten af arbejdet foretages i vinterperioden.

5. Indtjening
Langt fra alle rustbeskyttelsescentre har en aftale med de lokale bilforhandlere, gående ud på, at få rustbeskyttelsen foretaget, inden den nye bil kommer på vejen. Men her ligger et uudnyttet potentiale, som er forholdsvis let at gå til. Det handler blot om at få en konstruktiv dialog med bilhusenes sælgere om fordelene og fornuften ved at få de solgte biler rustbeskyttet. Inviter dem ud, og giv dem et indblik i, hvordan en rustbeskyttelse foregår og hvordan den foretages. Får man en aftale i stand, vil der over tid være et ikke helt ubetydeligt ekstra beløb at tjene for både rustbeskyttelsescenter og bilforhandler.

Holdning
Men som så meget andet kræver det en indsats, en holdningsændring og ikke mindst skal rustbeskyttelsescentrenes kunder kende til fordelene ved at få foretaget rustbeskyttelsen i sommerperioden. Og måske er det her, den største opgave ligger.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109