23948sdkhjf

Grib leasingbølgen eller forvent lukning

Rustbeskyttelsesfirmaer går glip af tusindvis af leasingbiler, og medmindre man omstiller sin forretning markant, så kan det resultere i lukninger. Men selv om leasingkunder er en svær størrelse, findes der flere muligheder for at komme til.
LEJERUST Med stadig flere leasingbiler på vejene i Danmark, går rustbeskyttelsesbranchen en svær tid i møde. Det anerkender flere firmaer, som Motor-magasinet har talt med. Alligevel er der plads til forhåbning, fordi både klimaet og andengangskøbere er på antirustfolkets side. Det mener i hvert fald Bjarne Christensen, der er direktør hos Dinitrol. Han hæfter sig ved, at antirustbranchen er nødt til at afskrive de biler, der efter endt leasingperiode eksporteres ud af landet, men også, at der stadig er gode muligheder for at udnytte den eksisterende vognpark.

- For mig at se er der ingen grund til at frygte de her leasingbiler. Selvfølgelig er der biler, vi aldrig kommer i nærheden af. Omvendt tror jeg på, at brugtmarkedet alligevel vil stå stærkt i mange år frem. Og det er her, rustbeskyttelsesbranchen for alvor kommer ind i billedet. Det sker især, fordi det danske klima ganske enkelt er for hårdt mod vores biler, og derfor kan en undervognsbehandling i sidste ende kan være afgørende for sikkerheden, siger Bjarne Christensen.

Lukninger som konsekvens
Lidt mere dystert ser det ud hos Kim Birkjær, der er kædechef hos Tectyl Danmark. Direkte adspurgt om, hvor alvorligt det stigende antal leasingbiler er for hans branche, svarer han:

- Med den udvikling vi ser nu, er det efter min mening meget alvorligt. Jeg har tidligere meldt ud i pressen, at 20 procent af opgaverne vil forsvinde, og det fastholder jeg. Der er en helt klar udskilning i gang, og det gør ondt mange steder, siger Kim Birkjær.

Ifølge ham vil det i værste fald, som det isoleret ser ud nu, betyde lukninger. Kigger man ifølge kædechefen på makroøkonomi og afledte effekter, kommer det til at ramme bredt i autobranchen, både rustbeskyttelse, genbrug og værksteder.

- Jeg har daglig kontakt med centre fra forskellige kæder i branchen, og ingen er på nogen måde bare i nærheden af en model eller færdig løsning. Frustrationen er helt naturlig og forståelig, siger Kim Birkjær.

Bjarne Christensen er generelt positiv med hensyn til leasingbiler, og han forstår ikke dommedagstankegangen, som lejebilerne oftest bliver koblet sammen med. Han påpeger dog:

- Der findes rigtig mange centre for rustbeskyttelse i Danmark, og det kan komme til at gå ud over de mindre centre, der alt andet lige kan få svært ved at få tingene til at hænge sammen, fortæller Bjarne Christensen.

Ifølge ham har leasingbiler indtil videre ikke haft en effekt på lige netop Dinitrol, og derfor er det heller ikke et område, virksomheden indtil videre har satset massivt på. Han siger i stedet:

- Vi skal selvfølgelig løbende afsøge de kanaler, hvor bilerne findes i. Vi skal afdække, hvor mange biler, der egentlig bliver eksporteret ud af landet, og hvilke biler og typer, der der kan være interessante for os som branche, fortæller Dinitrol-direktøren.

Leasing i tal:

Der blev i hele 2015 solgt 207.721 nye biler i Danmark. 38 procent af de biler, eller hvad der svarer til 78.933 biler, var leaset. Ser man på andelen for privatleasing, lå den i 2015 på 24 procent.

I A-segmentet (mikrobiler) er leasingandelen efter de første to måneder af 2016 på 19-21 procent ud af det samlede salg, hvoraf de 59-62 procent udgøres af privatleasing. Det er en stigende andel over de seneste måneder, men alligevel lidt under sidste års niveau.

C-segmentet (Golf-klassen) har ligeledes sæsonudsving. 2015 sluttede med 52 procent samlet leasingandel, hvoraf de 24 procent var privatleasing. For de første to måneder af 2016 endte den samlede leasingandel på 45 procent, hvoraf den private del udgjorde 30 procent. Ser man på varebiler, er udviklingen også klar.

Februar 2016 endte med 2905 varebiler 33 procent højere end for samme periode året før, og 2016 to første måneder endte med 5743 varebiler 28 procent over den samme periode sidste år. Således fortsætter tendensen, som man har set de senere år. Leasingandelen er steget gennem det sidste år, og ligger nu på 68 procent, eller hvad der svarer til en stigning på 7 procentpoint.

Kilde: De Danske Bilimportører.


Nye setups
Hos Tectyl betyder udviklingen et meget langt tilløb og et enormt setup med kvalitet, uddannelse, IT, salg, logistik og meget mere forretningsforståelse og partnerskab.

Tilbage hos Dinitrol mener Bjarne Christensen, at der er potentiale i leasingkunder, men det vil primært være de såkaldte mix leasingordninger, der giver mulighed for at købe bilen med finansiering, hvor hele årets leasingomkostninger er trukket fra nyprisen.

- Så snart leasingkunderne overtager deres bil og dermed ejer den, så stiger incitamenter for at beskytte bilen. Derfor ser jeg denne form for leasing som et oplagt sted, rustbeskyttelsesbranchen kan komme til, siger Bjarne Christensen.

Han fremhæver også transportere som et forretningsområde, hvor denne type af leasing stiger i popularitet.

- Vi ser en del kunder komme ind med varevogne og transportere, som de har specialopbygget, så bilerne passer til deres forretning. Når en leasingperiode så udløber, så ønsker virksomheden stadig at beholde bilerne på grund af den særlige indretning, så også her er antirustbranchen aktuel, fortæller Bjarne Christensen.

Kim Birkjær og Tectyl er ifølge kædechefen i gang med en større oplægning af virksomhedens generelle setup. Det er ifølge ham med til at gøre fremtiden både usikker, men også udfordrende og spændende:

- Salgs- og udviklingsmæssigt er der så mange spændende muligheder, hvis man griber det rigtigt an og evner at tilpasse sig markedet. Det er i hvert fald sådan jeg ser verdenen, og jeg tror selv på, at vi har knækket koden. Det bedste eksempel lige nu er lanceringen af Tectyl Partner, som er et komplet setup med IT, salg, marketing og logistik, siger Kim Birkjær og tilføjer:

- Vi har i længere tid haft meget dialog og forhandling med branchen og udvalgte selskaber, hvor vi har afklaret ønsker og muligheder. Dette har nu udmøntet sig i en helt klart defineret strategi på flere niveauer, fortæller kædechefen, der dog ikke vil gå i detaljer med de konkrete planer.

Uden for rækkevidde
Hvorfor bør leasingkunder, der måske kun skal køre rundt i bilen i 12 eller 24 måneder, bekymre sig om bilens rustbeskyttelse, når de er dækket af serviceaftaler?

- Det skal de heller ikke. Realistisk set er der jo ikke noget brugbart argument for den enkelte leasingtager, når der er tale om så korte perioder. Sagt med andre ord: Hvis min datter spørger om en bil, vil det oplagte svar være at lease den. Så siger jeg nok bare: Værsgo, her er udbetaling, og resten klarer du selv. Det er da nemt, svarer Kim Birkjær.

Bjarne Christensen svarer til samme spørgsmål:

- De kunder forsvinder nok desværre ud af vores rækkevidde. Men jeg vil godt holde fast i, at der fremover stadig vil være en stor andel, der køber bilen, eller som benytter sig af en form for mix leasing, hvor man køber biler efter leasingperioden. Måske bliver der lidt færre personbiler, men omvendt kommer der nok flere transportere og varebiler til. Derfor tager jeg leasingbølgen med ro.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127