23948sdkhjf

Fjern hjulstøj i moderne biler

Nye biler får i stigende grad bredere og lavere dæk for at sikre bedre vejgreb, men det betyder samtidig mere hjulstøj i kabinen. Et nyt velafprøvet voksbaseret lyddæmpningsprodukt reducerer dækstøjen og kan både påføres nye og brugte biler.
HJULSTØJ Moderne biler leveres i stigende grad med bredere dæk end tidligere, og derfor transporteres mere og mere støj op fra vejbelægningen og ind i kabinen. Også el- og hybrid biler har stort set ingen motorstøj, men det betyder til gengæld, at dæk- og vejstøjen bliver endnu mere markant.

- Kabiner i nyere biler er i dag rigtig godt isoleret mod vind- og motorstøj, hvilket betyder, at støjen fra dækkene og vejen bliver langt mere markant. Samtidig fungerer hjulkasser og reservehjulsbrønd som en slags højttalere, der transporterer støjen direkte ind i kabinen, siger Mogens Vestergaard Hansen, teknisk chef hos Dinitrol.

Effektiv lyddæmpning

Rustbeskyttelseskæden Dinitrol er som de første klar med et gennemtestet lyddæmpende produkt, der nedsætter hjulstøjen i bilkabinen markant.

Produktet påføres hovedsageligt i hjulkasserne, i den bagerste del af vognbunden og langs panelerne. Lyddæmpningen er et tykt, støjabsorberende produkt, som danner et fleksibelt og lydisolerende vokslag.

- Støjreduktion afhænger af vejbelægning, hastighed og dækbredde. Det betyder, at man ikke præcist kan sige, hvor meget støjen reduceres. Det afhænger fuldstændigt af forholdene. Men vi har gennemtestet vores produkt igennem fem år, og vi kan nu love, at lyddæmpningen giver en klar hørbar nedsættelse af støjniveauet fra dækkene, siger Mogens Vestergaard Hansen.

I familie med rustbeskyttelse

Dinitrol har udviklet det nye lyddæmpende produkt i samarbejde med den tyske industrikoncern Dinol med henblik på at sikre, at produktet er kompatibelt med Dinitrols rustbeskyttelse, så den kan udføres på nye såvel som brugte biler.

- Det har været en helt afgørende faktor, at vores lyddæmpende produkt er i stand til at arbejde sammen med vores rustbeskyttelse. Derfor er vores lyddæmpningsprodukt ikke vandbaseret, men er i familie med slidlaget, som man bruger til rustbeskyttelse. Det betyder, at vi ikke begrænser os til kun at lyddæmpe helt nye biler, siger Mogens Vestergaard Hansen.

Lyddæmpningen kan med stor fordel udføres i forbindelse med en rustbeskyttelse, men kan også udføres enkeltvis.

Mere på www.dinitrol.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11