23948sdkhjf

Stor sikkerhed i lille Suzuki

Sikkerheds-barren hæves adskillige klasser i den nye mini Baleno med adaptive cruisecontrol som standard. Vi har kørt modellen med turbomotor.
TEST Suzuki Baleno … lyder navnet bekendt? Jo. Japanernes har tidligere markedsført en bil med netop det navn. Den gang i 90’erne en lille stationcar. I dag samme navn på en ny 5-dørs hatchback.

Japanerne forklarer, at de har udhulet karrosseriet så godt som muligt. Første skridt var at designe den nye bil helt op til grænsen for længde, 3,995 meter, som de selv siger. Dernæst har ingeniørerne gjort sig umage med at gøre motorrummet så kort som muligt. Og endelig har formgiverne fået besked på at gøre akselafstanden så stor som muligt. Fire meter, lille motorrum, langt mellem akslerne – hvad gi’r det? På papiret den bedst mulige plads på bagsædet.

Og det er lykkedes. Baleno er ikke bare rummelig, den er super rummelig. Rigelig knæplads på bagsædet. Tilmed god plads ud til siderne og lige præcis plads nok opad (jeg er 189 centimeter høj).

Typisk for en Suzuki er rattet placeret ganske højt og stejlt. Instrumentbordets design er godkendt – ikke mindst takket være denne versions store touchskærm. Men selve overfladen er for hård og blank; her viser den nye Baleno, trods alt, at den kun koster fra 135.000 kroner.

Aktiv fartpilot fra trin to

Et af bilverdenens nye ord er ”adaptiv cruisecontrol”. Indtil for kort tid siden et sikkerhedssystem forbeholdt biler i direktørklassen. Men adaptiv cruisecontrol får nu sin entre i miniklassen, da systemet er standard i den nye Suzuki Baleno fra det mellemste af de tre udstyrs-niveauer.

Adaptiv cruisecontrol, eller aktiv fartpilot, som Suzuki har valgt at sige, er et system, der kan to ting: Som en almindelig cruisecontrol kan systemet holde en konstant fart. Men det kan også af sig selv bremse bilen ned, hvis køen foran pludseligt kører langsommere, og accelerere igen til et forvalgt maksimum, når der bliver plads. Det er netop denne egenskab, der gør adaptiv cruisecontrol i stand til at nedsætte antallet af sammenstød.

Tre motorer – en hybrid

Under frontklappen er der frit valg mellem tre motorer. Basis er 1,2 Dualjet, som vi kender fra Swift. Næste motor i rækken er samme Dualjet kombineret med et raffineret ”mildt hybridsystem.” Et supplerende batteri og en ekstra elmotor hjælper benzinmotoren og bringer CO2 og forbrug ned. Begge motorer yder 90 hestekræfter, og de to bilers præstationer er de samme, men ”den lille hybrid” forbedrer forbruget fra 23,8 kilometer pr. liter til 25,0 – begge ifølge EU-normen.

Motor tre er en ny 3-cylindret, 1-liters turbomotor. Den yder 112 hestekræfter, og i Baleno giver det et forbrug på 22,2 kilometer pr. liter

Den nye Suzuki Baleno har Danmarkspremiere den kommende weekend.

Testbilen helt kort
Baleno er navnet på en helt ny modelrække i Polo-klassen fra Suzuki. 5-dørs hatchback og en længde på ca. fire meter. Frontmotor, forhjulstræk.
Testbilen var en 1,0 Boosterjet turbo
Motor: 3-cyl. R-benzin, 1,0 liter, 112 hk ved 5.500 o/min., 170 Nm ved 2.000-3.500 o/min.
Forbrug i flg. EU-norm: 22,2 km/l. CO2-udslip: 105 g/km
Præstationer: 0-100 km/t: 11,4 sek. Topfart: 200 km/t
Testbilens pris: Fra 159.990 kr.
Baleno fås desuden med en 4-cylindret 1,2 benzinmotor, og samme motor suppleret med en elmotor – kaldet mild hybrid. Ingen diesel. Tre udstyrsniveauer.
Priser fra 134.990 kroner.


Suzuki Balenos tre motorer
Bil: Motor – effekt – moment – acc. – topfart – CO2 – forbrug - frapris
1,2 Dualjet: 1,2 4R – 90 hk – 120 Nm – 12,3 sek. – 180 km/t – 98 g/km – 23,8 km/l – 134.990 kr.
1,2 SHVS: 1,2 4R – 90 hk – 120 Nm – 12,3 sek. – 180 km/t – 94 g/km – 25,0 km/l – 164.990 kr.
1,0 Turbo: 1,0 3R – 112 hk – 170 Nm – 11,4 sek. – 200 km/t – 105 g/km – 22,2 km/l – 159.990 kr.





Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266