Store besparelser på privatleasing lige nu
Over 64.000 kroner at spare ved at privatlease en Honda Civic 1.8 Elegance Stationcar over tre år i forhold til at købe, viser bilpriser.dk analyses Top 20.
DS3 en sparegris
Honda vinder dog kun med spidsen af en vinduesvisker: På DS3 1.6 BlueHDI S&S Style Coupé, med fem døre og 100 rappe heste, sparer man i alt 62.146 kroner eller 1726 kroner om måneden på at privatlease. Og da den kun koster 228.990 kroner i køb, er besparelsen i procent faktisk noget større end på Honda’en, nemlig 27,1 procent mod 23,4 procent på Honda’en.
Når man så også tænker på, at DS3’eren officielt kører 33,3 km på en liter diesel, mod de 15,6 km på en liter - dyrere - benzin, som Honda’en kan præstere, så må DS3’eren kåres som vinder af denne analyses ”sparegris-pris”.
Renault Kadjar 1.5 Energy dCi 110 Zen Stationcar, med den superøkonomiske og meget populære 1,5-liters motor, er nummer tre på listen. Den sparer privatleasingkunden 60.297 kroner på i alt. Ved køb koster den 293.450 kroner.
Den eneste bil på listen, det bedst kan betale sig at købe sammen med en serviceaftale for sammenligningens skyld, er Renault Clio IV Energy 1.5 dCi Expression til 184.990 kroner.
Lavere afgift og konkurrence
Men hvorfor boomer privatleasing så kraftigt lige nu?
- Den ene forklaring er afgiftsnedsættelsen fra 180 til 150 procent for nylig. Den tabte mange bilkøbere penge på, hvis de lige havde købt ny bil. Så nu er de nye bilkøbere forsigtige – for afgiften kan jo blive sat ned igen eller omlagt. Den anden forklaring er, at Peugeot er rendt med kunderne med deres mix-leasing og meget lave førstegangsbetalinger på privatleasing. Det har de andre importører været nødt til at reagere på, forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilpriser.dk.
Den tredje årsag er en ændring i bilkundernes måde at tænke på, forklarer bilprisers direktør Thomas Groth.
- Tidligere var det vigtigt at eje sin egen bil, have den som statussymbol og gå og pusle om den om søndagen. Sådan tænker de unge bilkøbere ikke. De ønsker at blive transporteret, og det må gerne være smart og billigt. Men det indebærer ikke nødvendigvis ejerskab. Det ses faktisk som en klods om benet for mange nye bilkøbere. De vil hellere have budgetsikkerhed og kunne skifte bil hvert tredje år uden en stor investering.