23948sdkhjf

Nu kan der tankes brint, el, benzin og diesel

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt indvidede i går mandag den 27. juni en multifuel-tankstation ved det store motorvejskryds i Brabrand.
INDVIELSE Tankstationen er det første sted i Danmark, hvor bilister kan tanke både brint og el foruden de konventionelle brændstoffer benzin og diesel.

Og I fredags fik Danmark sin 10. brinttankstation, da energiselskabet OK, Strandmøllen og H2 Logic indviede fjerde skud på stammen inden for et år og den første brinttankstation i Esbjerg.

Indvielsen af begge tankstationer er helt i tråd med OKs ambitioner om at anvende alternative brændstoffer.

Udnytter infrastrukturen
Ud over at stå bag de to tankstationer, står OK også bag et netværk af 670 tankstationer på landsplan. Og det er netop den infrastruktur OK vil udnytte til at åbne markedet for nye brændstofteknologier.

- Vi mener, at det er fornuftigt at genbruge vores omfattende stations-netværk og den erfaring, vi allerede har, frem for at satse på noget, der kræver en helt ny infrastruktur. På den måde er vi både miljøbevidste og økonomisk ansvarlige, fordi en total omlægning ville blive langt mere kostbar og tage meget længere tid.

Sådan sagde adm. direktør hos OK Jørgen Wisborg, da han sidste år indviede Danmarks første methanol-tankstation i Aalborg.

Og nu har man altså endnu engang udnyttet det eksisterende netværk til etableringen af lidt grønnere tankstationer - denne gang i henholdsvis Brabrand og Esbjerg.

Introduktion af nye teknologier
Ved åbningen af methanoltankstationen sidste år understregede OK-direktøren, at man gerne tester nye teknologier, og at man helst ikke lægger sig fast på én enkelt teknologi - i hvert tilfælde ikke endnu:

- Vi vil ikke lægge os fast på én teknologi. Vi holder heller ikke op med at teste og afprøve teknologier, for tænk hvis den teknologi, vi ikke afprøvede, viser sig at være fremtiden, sagde Jørgen Wisborg fra OK dengang.

Og med åbningen af multifuel-tankstationen i Brabrand må OK siges at understege sin pointe. Der lægges dog ikke skjul på, at skulle man vælge én teknologi frem for en anden, så er det langt fra OK, der bestemmer hvilken.

- I sidste ende er det kunderne, som må være med til at bestemme, hvilken teknologi, der skal være den førende, siger direktør i OK Niels Ole Christensen og tilføjer:

- Vi vil levere lige præcis det brændstof, som danskerne efterspørger.

Den fjerde og sidste
Den nye brintstation i Esbjerg udgør den tiende brintstation i det danske netværk, men antallet af brintbiler på de danske veje er stadig lavt, og derfor udgør stationerne ikke nogen stærk forretning. Endnu.

- Fra starten havde vi en ambition om, at vi skulle åbne fem brintstationer sammen med OK og Strandmøllen, såfremt antallet af biler på vejene kunne følge med, siger direktør Jacob Krogsgaard i H2 Logic, og fortsætter:

- Nu har vi åbnet den fjerde tankstation sammen med vores partnere, og det bliver den sidste i denne omgang. Man taler altid om hønen eller ægget, når man taler grøn omstilling i forhold til transport. Hvad skal komme først – bilerne eller infrastrukturen? Nu har vi i fællesskab taget ansvar for at etablere et landsdækkende stationsnetværk, som hænger sammen. Nu er resten først og fremmest op til bilproducenterne, som skal sikre, at der kommer endnu flere brintbiler på de danske veje, slutter han.

Fakta om brint- og multifuelstationen
Brinttankstationerne i Brabrand og Esbjerg er opført af OK, Strandmøllen A/S og H2 Logic A/S i et konsortium under navnet Danish Hydrogen Fuel. Stationen i Brabrand, som er en del af multifuelstationen, åbnede allerede i januar 2016.

Optankningen af brint tager ca. 3 minutter og en brintbil kan køre ca. 600 km på en fuld tank.

OK’s el-ladestander i Brabrand er bygget i samarbejde med Hamag A/S, som desuden er ansvarlig for opførelsen af OK’s øvrige tankstationer.

El-ladestanderen lader med en effekt på 22 kW, og det tager ca. 2 timer at oplade et tomt batteri.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094