VW ændrer i tallet for snydebiler i Danmark
Volkswagen nedjusterer det samlede antal berørte biler i Danmark til 73.000 mod 91.000 tidligere. Alligevel viser opgørelse, at kun få biler har været på værksted.
Det går langsomt med at få indkaldt og opdateret de tusindvis af danske biler, som er omfattet af Volkswagens dieselskandale, viser opgørelse fra Færdselsstyrelsen.
Og det på trods af, at der er gået knap et år, siden svindlen blev opdaget. Det viste en opgørelse, som Færdselsstyrelsen havde udarbejdet for Ingeniøren. Undersøgelsen var dog bygget på det oprindelige tal på 91.000 biler af mærkerne VW, Skoda, Audi og Seat. Allerede i november sidste år lovede VW dog, at samtlige 11 millioner snydebiler på verdensplan ville blive udbedret inden udgangen af 2016. Men nu bliver det i bedste fald næste år, skrev Ingeniøren i sidste uge.
- Det er fuldstændig uacceptabelt, at der skal gå så lang tid. Skandalen ruller blot videre. Det er skidt for miljøet og for folkesundheden, sagde Christel Schaldemose (S) dengang til Ingeniøren.
Hun er medlem af det undersøgelsesudvalg, som Europaparlamentet har nedsat til at kulegrave skandalen.
Nedjusteringen skyldes angiveligt, at Volkswagen i Danmark er færdig med en sammenkørsel af Skats motorregister og så indregistrerede biler i Danmark. Det bringer tallet for berørte biler, der får en indkaldelse og kommer på værksted, ned på 73.000. De resterende biler er enten sendt til udlandet eller blevet afmeldt i forbindelse med skrotning, skriver FDM.
I denne uge fik Volkswagen desuden den sidste godkendelse på plads i forhold til de 1.2 liters dieselmotorer, der også er omfattet af skandalen. I Danmark er der tale om 9000 biler. Denne type motor findes i Volkswagen Polo og Seat Ibiza.
Afventede godkendelse
Ifølge Volkswagen fik virksomheden først tilladelse til at begynde indkaldelsen af biler i marts. Siden har virksomheden haft knap 10.000 biler på sine værksteder, forklarer Søs Righolt, der er pressechef for Volkswagen i Danmark.
- Vi vil rigtig gerne have lavet disse opdateringer så hurtigt som muligt, men vi kan ikke gøre det, før vi har de endelige godkendelser fra de tyske og danske myndigheder, siger hun til Ritzau.
Ifølge FDM’s nye tal har 30 procent af de 73.000 aktive biler enten fået foretaget deres softwareopdateringer eller fået en indkaldelse.
Niels-Anders Nielsen er Chefkonsulent i Færdselsstyrelsen og medlem af den taskforce under Transportministeriet, der håndterer dieselskandalen i Danmark. Han påpegede i sidste uge, at der er tale om hundredvis af bilmodeller. Derfor er det ikke bare lige til at opdatere.
- Derfor kan det ikke gå hurtigere, sagde Niels-Anders Nielsen til Ingeniøren.
Artiklen er en del af temaet Dieselgate.