23948sdkhjf

Benzinbiler presses af norm

Benzinbiler står for skud, når ny Euro 6c-norm typegodkendes i september 2017. Partikelfiltre kan være del af løsningen.
UDLEDNING Der er skrevet tusindvis af ord om dieselbilers forurening de seneste måneder, især efter Volkswagens Dieselgate brød ud sidste efterår. Men også benzinbilerne får et norm-nøk, når Euro 6c gøres klar til godkendelse 1. september 2017. Volkswagen og nu også Mercedes-Benz har meldt ud, at de skærpede krav vil føre til, at også benzinbiler, som tilfældet er det med dieselbiler, fremover kommer til at køre med partikelfiltre. Samtidig forventer flere eksperter, at den skærpede Euro 6c-norm til benzinbiler vil skubbe yderligere på i forhold til udviklingen af helt nye motorer og konstruktioner. En af dem er Lone Otto, der er leder hos FDM’s tekniske afdeling.

- Vi så også, at bilerne blev dyrere, da der kom partikelfiltre (til dieselbiler, red.). Det er en naturlig udvikling, når miljøkravene strammes, og det er værd at betale for, siger Lone Otto til Jyllands-Posten.

Flere emissioner i spil
Formålet med at sætte partikelfiltre på benzinbiler er overvejende, at det skal sænke udledningen af sodpartikler med op til 90 procent, hvis man skal tro Volkswagen-koncernen. Soden dannes ved ufuldstændig forbrænding af kulstofholdige brændsler herunder benzin.

Samtidig skal Euro 6c-normen begrænse udledningen af carbonmonoxid (CO), bedre kendt som kulilte. Dertil skal mængden af kulbrinter (HC) bringes drastisk ned i forhold til eksempelvis Euro 5. Hvad vigtigere er i forhold til benzinmotorer, så bliver kravene til de såkaldte Particulate matter (PM) også skærpet. De består typisk af delvist brændt brændstof, og normalt forbindes de med dieselbiler. Fordelen ved at gå efter de emissioner er, at brændstoføkonomien forbedres, og CO2-udledningen derved også mindskes. Den store hovedpine ligger dog også i at sikre, at mængden af nitrogenoxider (NOx) ikke stiger til svarende.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094