På Frederiksberg bruges elbiler som batterier
Frederiksberg Forsyning vil som verdens første benytte en flåde af elbiler, som både aftager og afgiver el til nettet.
I Danmark er opbevaring en af de største udfordringer ved brug af vedvarende energi. Derfor er elbiler også her en vigtig spiller, når puslespillet med nedsættelse af CO2 skal gå op. Og nu ses et skridt i denne retning med den første kommercielle flåde af elbiler, der benytter den såkaldte V2G-teknologi (af Vehicle-to-Grid, eller bil-til-elnet) hos en dansk virksomhed. Frederiksberg Forsyning er således ude over testfasen under universitetsmiljøets beskyttende vinger og fuldt flyvefærdige på vej ud i den kommercielle hverdag.
Nissan har dermed høstede erfaringer fra en række forsøg i samabrjde med de aktuelle aktører samt DTU, som har vist, at serieproducerede elbiler er fuldt ud klar til at understøtte smart grid i Danmark. De vellykkede forsøg på er det første i Europa, hvor serieproducerede elbiler leverer, hvad der kaldes systembalancering, som skal sikre, at der konstant er stabilitet i levering af el. V2G-standardløsningen, der er valgt hos Frederiksberg Forsyning, er et resultat af et samarbejde mellem Nissan som verdens største leverandør af elbiler, Enel - leverandør af V2G ladestandere samt Nuvve, der har udviklet softwaren til kommunikation med Energinet Danmark. Sidstnævnte vil her i opstartsfasen også bidrage med særskilte målinger og videreudvikling af systemopsætning.
Tjen penge på bilflåden
Udover at bidrage til øget brug af vedvarende energi, tjener virksomhederne penge på at stille deres biler til rådighed, når de alligevel holder stille, som bufferlager for (vedvarende) energi til Energinet Danmark.
Nissans fem til otte-årige batterigaranti (afhængig af model) er stadig gældende, selvom V2G ladere anvendes. Samtidig kan brugeren til enhver tid bestemme, hvornår bilen skal være fuldt opladt til brug. Der er dermed udelukkende tale om fordele for virksomhederne, som stiller deres elbil til rådighed for elnettet. bauer