23948sdkhjf

VW forurener mindst

Miljøorganisation offentliggør tal, der viser, at dieselbiler forurener op til 15 gange mere end det tilladte.
DIESELGATE Et år efter, at Volkswagen med dieselgate blev kastet ud i sin største krise nogensinde, har miljøorganisationen Transport & Environment offentliggjort tal på, hvor meget de forskellige bilmærker udleder af de skadelige NOx-partikler.

Og selvom Volkswagen kan prale med være det mindst forurenende mærke, er det ikke rar læsning for tilhængere af et renere miljø. Tallene stammer fra analyser udført af de tyske, franske og britiske myndigheder, som indsamlede data på, hvor meget NOx der blev udledt på virkelighedens veje end under emissionstests i laboratorierne.

Værst ser det ud for Fiat, Suzuki, Renault og Nissan, der udleder mellem 14 og 15 gange så mange NOx-partikler i forhold til den gældende Euro 6 norm. Volkswagen udleder "kun" dobbelt så mange, fremgår det af analysen, som Transport & Environment har samlet i en kritisk rapport, som samtidig afleverer en bredside mod de EU for at lade hånt om miljøet ved at se igennem fingre med overskridelserne.

Transport & Environment anslår på baggrund af tallene, at der kører 29 millioner dieselbiler rundt i Europa som udleder mere end tilladt - heraf 273.000 i Danmark.

Tag-selv-bord

Pennefører for rapporten er Greg Archer, der er såkaldt Clean Vehicles Director hos Transport & Environment. Han mener, at dieselbiler i EU er blevet tilgodeset med lavere afgifter, fordi det er lykkes bilindustrien at bilde EU-lovgiverne ind, at de forurener mindre end benzin. Han mener, det i virkeligheden forholder sig modsat.

- Ved normal kørsel forurener dieselmotorer langt mere end benzinbiler - og naturligvis end el- og hybridbiler. Og jeg er overbevist om, at vi med den nuværende sag med Volkswagen kun har set toppen af isbjerget, siger Greg Archer.

Han mener, at EU’s krav til nye bilers CO2-udledning længe er blevet undergravet af manipulation fra bilproducenterne. Bilerne udleder i dag i gennemsnit omkring 40 procent mere CO2/km, end fabrikanterne opgiver. I 2001 var tallet kun 8 procent.

Artiklen er en del af temaet Dieselgate.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094