23948sdkhjf

Autobutler: Værksteder ignorerer internet

Flere og flere bilejere går forgæves, når de leder efter bilværksted på internet. Den manglende digitalisering koster dyrt i tabte kunder, advarer værkstedsportal.
HJEMMESIDER Hovedparten af landets registrerede autoværksteder ejer ikke et selvstændigt website. 60 procent af værkstederne findes udelukkende som en kontaktside, en underside på en kædesammenslutning eller er slet ikke tilgængelige på nettet. Værkstedsportalen autobutler.dk, har gennemgået samtlige registrerede værksteder, og her peger man på, at den manglende digitalisering koster dyrt på bundlinjen.

- Vi bruger alle sammen nettet, når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og selv om vi måske elsker at hade de nye digitale medier, så finder du ikke mange i Danmark, som aldrig har prøvet at købe for eksempel en rejse på internettet. Derfor er det bekymrende, at værksteder i den grad undlader at bruge de nye digitale værktøjer. Hvis et værksted ikke findes på nettet eller arbejder med sin synlighed her, så får det langt sværere ved at rekruttere nye kunder - og i sidste ende bliver det fravalgt, udtaler adm. direktør Christian Legêne fra autobutler.dk.

Ud af 4654 registrerede CVR-numre i kategorien autoværksted er der kun 1865 autoværksteder (40 procent), som har et egentligt website. De resterende værksteder har ikke et website, eller findes kun med basale kontaktoplysninger. Selv om 40 procent af værkstederne har en hjemmeside, er der kun få, som har integreret bookingfunktioner på deres websider. I dag er det nærmest umuligt at bestille tid eller få en pris hos værkstederne, uden at ringe først eller møde op med bilen, oplyser han.

- Kun få værksteder tilbyder dig at booke tid uden at skulle ringe eller møde op personligt. Det betyder at værkstederne bruger for mange timer på administrative opgaver som at tage imod telefonopkald og holde styr på kalendere. Samtidig giver det flaskehalse på værkstedet fordi man ikke har styret kapaciteten optimalt, fortæller Legêne.

Tjen penge på nettet

For at hjælpe branchen på vej gik autobutler.dk i juli ud med et selvstændigt digitalt booking- og kundehåndteringssystem, Generator, som giver værksteder simpel adgang til at få nye bookinger fra egne kunder via deres hjemmesider.

- Flere værksteder har opdaget de åbenlyse fordele ved at lade bilejerne bestille tid og indhente tilbud via Generator og på den måde fastholde flere af de kunder, som ellers ville klikke videre til et andet værksted. Den enkle adgang til at bestille tid er en forudsætning i en digital hverdag, hvor 69 procent af danskerne bruger nettet til at finde værkstedsinformationer og 33 procent foretrækker at booke uden for normal åbningstid, siger Christian Legêne og tilføjer:

- Lige nu sker der et udskilningsløb i bilbranchen, hvor man enten bliver digital, eller langsomt mister sine kunder. Der er kun få digitale aktører som startgenerator.com i Danmark, og folkene bagved forventer, at det vil komme hele branchen til gode, så flere værksteder får integreret digitale funktioner.

Halvdel via smartphone

Flere og flere danskere forventer at kunne foretage en aktiv handling, som at bestille tid online på en hjemmeside, og kravene vokset.

For eksempel kommer halvdelen af de besøgende i dag via deres smartphone. Hvis ikke websitet kan ses fra en smartphone, så mister man kunden, advarer autobutler-direktøren.


Værkstedsejer: Dumt ikke at have sin forretning på nettet.

OPSANG Lars Jensen mener, at mange værksteder har været alt for langsomme til at tage de nye medier i brug.
I Herning har Lars Jensen fra Midtjysk Dæk og Servicecenter de sidste otte år set hvordan flere og flere af hans kunder kommer via nettet. Både via autobutler.dk, men også fra det nye bookingsystem Generator, som gør det nemt at få fat i egne digitale kunder.

Han kommer med en opsang til værkstedsbranchen, som han synes har været alt for langsomme til at tage de nye medier i brug.

- Lige som de færreste drømmer om at gå tilbage til den tid, hvor man sendte fysiske breve i stedet for e-mails, så er I et eksempel på, hvordan man kan flytte bestillingen af værkstedsreparationer på nettet. Det er da dumt, ikke at have sin forretning på nettet, når nu kunderne er der. Samtidig er dialogen meget bedre, fordi vi har afklaret mange af tingene på forhånd inden jeg ser bilen på værkstedet, forklarer Lars Jensen ifølge en pressemeddelelse fra autobutler.dk.

- Generator giver mig en masse frihed fordi kunderne kommer af sig selv - samtidig er det en kæmpe fordel at blive bedømt. Vi bruger vores bedømmelser aktivt på værkstedet, og over for kunderne, siger Lars Jensen
.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093