23948sdkhjf

Autobranchen skal ikke frygte digital disruption

Den fuldstændige digitalisering af købsprocessen ligger ikke lige om hjørnet, viste AutoBranchen Danmarks studietur til London.
DIGITALISERING De mange bilsælgende medlemsvirksomheder i AutoBranchen har på en tre dages intensiv studietur til London taget temperaturen på digitaliseringen i den engelske autobranche. Turen bød på masser af inspiration, faglige diskussioner og netværk.

- Det er ofte i London, de nye forretningsmodeller for autobranchen først bliver testet i Europa. Derfor havde den faglige del af turen fokus på nye forretningsmodeller, digitalisering, telematik, forhandlerstruktur og kontraktforhold, siger Jens Brendstrup, direktør i AutoBranchen Danmark.

Kunder vil se bilen fysisk

Turen begyndte med et besøg hos Audis hightech bilforretning i London City. I deres digitale showroom udstiller Audi fem modeller, hvor der for et par år siden kun var et par modeller. Audi har måttet erkende, at kunderne stadig vægter det højt at kunne se og føle en bil fysisk, inden de køber den.

- Det betyder jo, at vores umiddelbare frygt for digital disruption skal tages med lempe, og at vores nuværende forretninger og ansatte stadigvæk kan gøre en stor forskel i kundernes valg og køb af bil. Vi skal naturligvis være forberedt på den digitale udvikling og de nye tendenser, men det går ikke så hurtigt som først frygtet, siger Michael Stig Nielsen, administrerende direktør i Bjarne Nielsen A/S, som deltog i studieturen.

Turen bød også på besøg hos stifterne af Carwow - en helt ny måde at handle bil på digitalt - som endnu ikke er kommet til Danmark. Der var også flere inspirerende foredrag om retten til data, telematik og digitalisering blandt andet af ICDP og digitaliseringsekspert Celia Pronto, tidl. CIO hos TrustFordl, der er verdens største Ford-forhandler.

Konsolidering af forhandlere

AutoBranchen Danmarks søsterorganisation i England fortalte om kontrakt- og importørforhold, og også her var der mange paralleller mellem de to markeder.

- Det var interessant at høre, hvordan det engelske marked er skruet sammen. England er i dag længere fremme i deres konsolidering af forhandlernettet, end vi er i Danmark. Der er et andet forhold mellem totalmarkedet, altså salg af nye biler pr. år, og antallet af autoriserede forhandlere i England. I gennemsnit sælges 500 nye biler pr forhandler i England, mens der i Danmark sælges cirka 180 nye biler pr. forhandler. Antallet af solgte biler pr. forhandler har stor betydning for forhandlernes mulighed for at tjene penge til at kunne opnå det nødvendige forretningsgrundlag og indtjening til at videreføre og udvikle forretningerne, siger Jens Brendstrup.






Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078