23948sdkhjf

Lakfolk snyder sig selv for penge

Karrosseri- og autolakvirksomheder går glip af masser af omsætning.
BETALING Karrosseri- og lakeringsværksteder har ofte så travlt, at der sløses med skadesberegningen, og det betyder, at værkstederne ofte ikke får den betaling, de har krav på. Men med simple midler kan omsætningen øges. AutoBranchens VidenCenter ved fra den tætte kontakt til værkstederne i medlemskredsen, at en del virksomheder lader en medarbejder uden den fornødne tid og uddannelse opgøre forsikringsskaderne og dermed sikre omsætningen på karrosseri- og lakeringsværksted. Det giver simpelthen ikke mening ud fra et kommercielt eller et driftsmæssigt synspunkt.

- At sikre karrosseri- og lakeringsværkstedet den rette betaling for arbejdet er ikke nogen venstrehåndsopgave. Skadesberegning kræver, at der er "luft" om den person, som skal udføre opgaven, hvis det skal gøres ordentligt, så man kan få den retmæssige betaling, siger Finn Larsen, teknisk konsulent i AutoBranchen Danmark.

Sekundær beregning

AutoBranchens VidenCenter oplever medarbejdere, der har så mange opgaver, at selve skadesberegningen bliver noget sekundært, som klares imellem de øvrige opgaver. Opfordringen til værkførerne, værkstedsejerne, eftermarkedscheferne og virksomhedslederne er derfor at få set karrosseriafdelingen efter i sømmene for de mange opgaver, som skal håndteres, samtidig med at omsætningen skal sikres. Tendensen er, at værkføreren lader karrosserismeden beregne skaden, og det kan ende med 3-4 forskellige måder at beregne arbejdet på fra samme virksomhed.

- Ud over "luft" er det vigtigt, at den person, som udfører beregningen, har det rette kendskab til bilfabrikanternes forskrifter, lakvejledninger, autotaks/FORSI, og ikke mindst tid til at læse og kontrollere den godkendte taksatorrapport, som kommer fra forsikringsselskabet, forklarer Finn Larsen.

Husk at kontrollere ændringer

Når et forsikringsselskab har foretaget ændringer i et fremsendt reparationstilbud, betyder det, at værkstedet ikke får den betaling, som er forventet. Mange værksteder vælger at acceptere ændringerne, fordi der ikke er tid til at ringe forsikringsselskabet op og argumentere for de positioner, som er valgt i beregningen. Men det er at give forsikringsselskaberne for let spil ikke en gang at kontrollere, om man får betaling for de opgaver, som man har krav på. AutoBranchens VidenCenter står klar til at hjælpe medlemmerne med en konkret vurdering af driften på karrosseriværkstedet, og hvorvidt der er basis for merindtægt. Vel at mærke indtægter, som ikke kræver investeringer, men blot kræver, at man får betaling for det arbejde, som udføres.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.225