23948sdkhjf

Stor skrothandler i politisk aktion og politianmeldelse

Skrotbil.dk anmelder virksomhed og anker i en henvendelse til minister og folketingspolitikere over det tiltagende sorte skrot-marked der truer den godkendte skrotbranche.
AKTION Der forsvinder cirka 63.000 skrotbiler årligt i Danmark, det er fakta fra myndighederne. Auto-skrothandlerne herhjemme føler sig pressede af uregistrerede virksomheder. Det har fået den store østjyske skrothandler, skrotbil.dk, til at anmelde en virksomhed samt skrive et klagebrev til Folketingets medlemmer, herunder miljø- og fødevareminister Espen Lunde (V) samt miljøudvalget og dets medlemmer. Desuden også til Miljøstyrelsen og samt til hjemkommunerne for Skrotbil.dk, Aarhus, Skanderborg og Randers.

Indehaver af skrotbil.dk, Finn Skytte, anfører, at skrotbilmarkedet de seneste år har udviklet sig til en anarkistisk milliardindustri udenfor kontrol. Biler der burde være miljøbehandlet og skrottet, handles ulovligt videre og havner i udlandet. Stik imod alle regler og hensigten med loven.

Falske autoophuggere, der ikke er certificerede eller miljøgodkendte, har helt eller delvis overtaget opkøbet af skrotbiler i Danmark via internettet, skriver Finn Skytte i sin henvendelse.

- Jeg er rystet over at opleve, at internetfirmaer sågar udgiver sig for at være mig og min virksomhed. Det er decideret svineri - miljøsvineri - at annoncere med at være certificeret ophugger med officielt logo og det hele og opkøbe biler til overpris, fordi skrotbilerne kan afsættes i udlandet, især Afrika, til store beløb. Dermed er det ved at lykkes de illegale skrothandlere at udkonkurrere en hel branche i Danmark. Seks godkendte skrothandlere måtte lukke sidste år, og i år har flere end 10 måtte dreje nøglen om, raser Finn Skytte i telefonen overfor Motor-magasinet.

Anmeldt svindel

Et nyt lovforslag om skrotningsordningen bliver fremsat i næste måned. Finn Skytte mener i den forbindelse, at det vil være at hælde benzin på bålet at hæve skrotpræmien til 2200 kroner, da de ekstra 700 kroner vil drukne og forsvinde til den illegale del af branchen. Dermed vil den etablerede branche miste endnu flere biler til den ulovlige eksport, mener han.

- En registreret ophugger kan absolut ikke betale mere en 1000-1500 kroner for en skrotbil, hvis der skal være en chance for at overleve. Jernprisen er nede i 400-500 kroner per ton. De illegale opkøbere betaler meget gerne dobbelt så meget for at få fingrene i de danske skrotbiler, der til gengæld ikke miljøbehandles, men kører rundt i udlandet.

- Man har udsultet og kontrolleret den etablerede branche i årevis, imens det illegale marked har vokset sig stor og stærk. Jeg har naturligvis, sammen med kolleger i branchen, anmeldt den omfattende svindel til politiet. Og Miljøstyrelsen er nu også klar over situationen, tordner Finn Skytte.

Lokker og stjæler

Han mener, der skal en massiv og ekstra indsats til, hvis denne milliardforretning skal stoppes

- De opererer på internettet og lokker bilejerne i nettet ved at stjæle og plagiere godkendte firmanavne. I mit tilfælde har de oprettet hjemmesiden Skrotbil.net - og mit firma hedder Skrotbil.dk. De smykker sig med bilordningens officielle logo, og når man ringer, så er jeg ikke umiddelbart lige at træffe! Det er svindel med en uhørt frækhed, og det bør standses omgående. Samtidig kører der et kulsort marked, der delvist er finansieret af bilskrotordningen, mener Finn Skytte.

Foreslår løsninger

Han foreslår politikerne flere måder at de legale ophuggere, så de får de midler, der skal til for, at kunne miljøbehandle forsvarligt:

* Brug den tiltænkte skrotpræmie-stigning på 700 kroner til at lade kvalificerede it-folk fjerner ulovlige hjemmesider og avis annoncer.

* Fjern retten til at autoværksteder og private selv må skrotte og miljøbehandle skrotbiler, så ophugning kun sker hos miljøcertificerede ophug.

* Giv store bøder til falske ophuggere ved overtrædelser af miljølovgivningen. Så det ikke mere kan betale sig at overtræde loven.

* Oplys befolkning, bilhandlere og værksteder om, hvem der må modtage skrotbiler.

* Udvid den kørende kontrol af, som har eller får skrotbiler indleveret.

Voldsom nedgang hos skrotbil.dk
Skrotbil.dk påviser via bilordning.dk at være eneste tilbageværende miljøgodkendte ophugningsfirma i hele Aarhus med 350.000 indbyggere. Alligevel har virksomheden kun fået under 500 skrotbiler ind i år. Så indehaver Finn Skytte antager, at der er forsvundet 6000 skrotbiler alene i Aarhus. Nedgangen i alla hans fire afdelinger viser samlet stor nedgang:
• 2004 i alt 6957 skrotbiler
• 2015 i alt 2892 skrotbiler
• 2016 i alt til dato 1610 skrotbiler
(Kilde: Finn Skytte, skrotbil.dk)


Anmeldt firma: Intet at komme efter

Skrotbil.net siger til Motor-magasinet, at der ikke er hold i anklagerne fra indehaver af skrotbil.dk, Finn Skytte, om at udgive sig for at være hans firma, samt at skrotbil.net ikke er certificeret.
Skrotbil.net er registreret som Star Auto ApS fra 2013 (CVR 35 47 04 68) i Taastrup har tyrkiske Bilal Sivri som ejer og ifølge erhvervsregistret NN Markedsdata tre ansatte.
Motor-magasinet har set en kopi af anmeldelsen til Østjyllands Politi.
Ved redaktionens opringning får vi ikke lov at komme igennem til hverken Bilal Sivri eller adm. direktør Celal Sivri, København N, men taler med en person, der ikke vil oplyse sit navn eller stillingsbetegnelse. Han bedyrer, at Miljøstyrelsen har sagt god for firmaet, der nu to gange har haft besøg af Skat, kommune og bilteknikere efter anmeldelser.
- Vi har ikke gang i ulovligheder, men erkender at vi skal have rettet op på reklamationen på vores hjemmeside. Vi ophugger ikke selv biler men samarbejder med godkendte ophuggere i Køge og Smørum, siger personen i telefonen. Han vil ikke oplyse, hvor mange biler virksomheden køber, eller i hvilket omfang de bliver skrottet og eventuelt sendt til udlandet.
Et regnskabstjek på NN Markedsdata viser en tilsyneladende yderst begrænset pengestrøm i firmaet, der i 2015 havde et negativt bruttoresultat på 107.000 kroner og 189.000 kroner i egenkapital.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116