Leder: Red skrotterne
Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad gennem 47 år.
HVAD VÆGTER MEST - den gode samvittighed eller den lidt tungere pengepung? Det er essensen i et af autogenbrugs-branchens meget presserende problemer. Et problem, der kan ende med at tage livet af en række gode, lovlydige virksomheder. Sker det, er vi ilde stedt. For hvordan skal vi som samfund så få miljøbehandlet de mange tusinde udtjente biler. Og hvad med hele genbrugstanken med gode, brugte anvendelige dele?
ET SORT OG ILLEGALT MARKED er ved at have taget pusten fra autogenbrugerne. Vi kunne i forrige udgave af Motor-magasinet berette, hvordan antallet af korrekt og lovligt indleverede skrotbiler er stærkt faldende. Det betyder, at en meget stor andel biler enten bliver skrottet ukorrekt, eller eksporteret til især Afrika. Miljøstyrelsen er klar over problemet, som vi kan berette i denne uge, og har flere tiltag i gang, der forhåbentlig kan rette op på sagen. Det sker i samarbejde med såvel brancheorganisationerne for autogenbrugerne samt genvindingsindustrien. Dejligt at se, at der tages action på sagen.
EN AF AKTØRERNE, Finn Skytte fra Skrotbil.dk, har taget sagen i egen hånd og ligefrem politianmeldt en af de virksomheder, som han finder suspekt. Virksomheden selv bedyrer overfor Motor-magasinet, at alt er i skønneste orden - men virker mildest talt langt fra ok, alene bedømt ud fra en noget mærkværdig telefonsamtale, man kan læse om på side 4-5. Miljøstyrelsen er afhængig af input omkring virksomheder, der virker mystiske. Og her kan alle øvrige i autobranchen også være behjælpelig som informatorer. Vi er dermed tilbage til udgangspunktet - den gode samvittighed eller flere penge i pungen: Deloitte mener i sin skrotrapport, at Hr. og Fru Danmark hellere vil skrotte samvittighedsfuldt end tjente 1000-2000 kroner mere hos en illegal bilopkøber. Vi håber her på fagbladet, at landets autoværksteder også griber i egen barm og vurderer, hvor eksempelvis udtjente byttebiler sendes hen. Og så ser vi frem til den kommende nye lovgivning på området, der forhåbentlig også kan være med til at rette op. Hellere redde skrotterne end være helt til rotterne - miljømæssigt og samarbejdsmæssigt...
God fornøjelse med læsningen af denne uges fagblad!