23948sdkhjf

Debat: Skab en revolution

Nogle virksomheder er så topstyrede, at de aldrig kommer ned i mulden og forstår omverdens skiftende behov.
DYNAMIK "When you are finished changing, you are finished", Benjamin Franklin.

Ovennævnte vil leve for evigt. Desto mere skræmmende er det, at så få udviser dynamik frem imod en moderne verden med ubegrænsede muligheder.

Verden er dynamisk, men alt for mange tuller rundt i "business as usual". De har endnu ikke opdaget, at verden har åbnet dig helt op. Ofte er grunden desværre manglende evner, men grunden kan også være oppefra kommende begrænsninger. Nogle virksomheder er så topstyrede, at de aldrig kommer ned i mulden og forstår omverdens skiftende behov. Organisationen dræbes af usund overvågning og controlling - alt baseres pludselig på "micromanagement" (overvågning og mistillid til alt og alle).

Oprydning

Forretningsverdenen trænger til en "revolution", trænger til en oprydning omkring de gamle standarder og styringsværktøjer: Se nu at komme ud af detalje-ledelse. Få skabt en positiv revolution og hæld de gamle redskaber i skraldespanden.

For eksempel:

• Find nye nøgletal, der først og fremmest kredser om "optimering gennem medarbejder-frihed = tillids-baseret ledelse. Mål på intellekt. Eks.: Gevinster gennem kreativitet og løssluppenhed.

• Få moderniseret "måden, der kommunikeres på". Drop MUS samtaler etc. Drop "skema-verdenen". Udlev "In-Time-Attention Leadership" ("at gribe fat i ALT, når det opstår"). Alt andet er tidsspilde, irriterende og dræbende. Slet ordet "overvågning".

• Organisationsplaner. Drop kasserne. Drop de fine begreber. Løs og mød de konstante nutids-udfordringer gennem fleksible rammer for alt og alle. Selvfølgelig ikke uden struktur, men med et struktur-mindset, som tillader kryds-funktionalitet. Optegn rammerne procesopdelt.

• Bevæg dig (jer) ind i "den nye vækstzone" gennem brug af VækstMentorer. Forsøg på at sammensmelte "det traditionelle" med "det utraditionelle".

Sådan kunne jeg blive ved. Det handler alt sammen om "at tro på alle" - hvorfor skulle de ellers være ansat? Det handler om at ramme kundens/omverdens "nutids-behov". Det er jo altafgørende. Få noget PASSION ind i alt. En revolution er nogle gange vejen frem. En revolution kan være nyskabende. Slutteligt: Kombiner revolution med evolution - så udfolder det hele sig på en helt ny måde.

Jens Sørensen, strategisk rådgiver, The Wide View & Thansen Gruppen
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187