Autoværksteder slipper for fartskrivere i transportbiler
Erhvervs- og vækstministeren giver nu Håndværksrådet medhold i, at Danmark fortolker en EU-forordning for strengt, så praksis skal ændres.
- Det er glædeligt, at ministeren følger vores forslag. En række medlemsvirksomheder lige fra automekanikere til anlægsgartnere har oplevet, at de pludseligt fik pligt til at installere fartskrivere for at kunne varetage deres normale opgaver. Derfor har vi klaget over det problematiske i, at regler fra transportbranchen helt utilsigtet ramte håndværkere og påførte dem både bøvl og udgifter.
Det siger Håndværksrådets adm. direktør Ane Buch, efter at erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen netop har meddelt, at ministeriet ændrer praksis og fremover vil lempe den danske fortolkning omkring regler for køre/hviletider. Tilmed en fortolkning, der har været administreret vidt forskelligt af politiet i hele landet, så nogle betjente har været mere strikse end andre.
Ramt af køre-hviletid
Problemet har eksisteret siden 2013, fordi en EU-forordning målrettet transportbranchen er blevet håndhævet unødvendigt strengt herhjemme overfor håndværksvirksomheder med behov for egentransport af varer, eksempelvis reparationsbiler på trailere - langt strengere end i vores nabolande Tyskland og Sverige. Det betyder, at helt almindelige virksomheder er blevet pålagt udgifter til installering af fartskriveren og årlige tilsyn.
Desuden har også en del autobranchefolk fået bøder, når de uforvarende har brudt køre/hviletidsreglerne.
Stærkt politisk pres
Både over for ministeren, i Virksomhedsforum for enklere regler og i Implementeringsrådet har Håndværksrådet derfor argumenteret for en lempeligere fortolkning af forordningen, som man ser i Sverige og Tyskland.
- Man må ærgre sig over, at forordningen i tre år er blevet fortolket så strengt. Men det er positivt, at fornuften nu har rådet, og at ministeriet har været til at råbe op. Vi ser nu frem til, at Færdselsstyrelsen hurtigt får udarbejdet en korrekt fortolkning af "håndværkerreglen", så vores medlemsvirksomheder bliver mødt med mindre restriktive regler for transport af deres materialer, siger Ane Buch.