23948sdkhjf

Værksteder vil have refunderet trailer-bøder og udgifter

Dansk Bilbrancheråd glæder sig over den ændrede regeltolkning og vil nu vurdere et juridisk efterspil på medlemmernes vegne.
KOMMENTAR - Fornuften har sejret!

Så klart udtaler advokat og direktør i Dansk Bilbrancheråd for 1800 danske værksteder, Erik S. Rasmussen, sig om erhvervs- og vækstministerens ændring af tolkningen om den såkaldte ’Håndværkerregel" omkring fartskrivere og trailerkørsel.

Erik S. Rasmussen har i sin kalender anført et møde 20. december i Landsretten med anklagemyndigheden, der ankede Dansk Bilbrancheråds sejr ved Retten i Roskilde 19. maj i år. Men dette møde forventer direktøren nu at kunne slette, således at ankesagen ved Landsretten falder.

- Vi har nu ministeren ord for, at vores medlemsvirksomheder ikke skal regnes for transportører, når de kører med reparationsbiler eller andet på deres trailere. Nu vil vores juridiske afdeling iværksætte, at vores medlemmer bliver kompenseret for omkostninger til installerede fartskrivere, samt om betalte bøder kan kræves refunderet, siger Erik S. Rasmussen.

Dansk Bilbrancheråd har fået fire medlemshenvendelser om bødeforlæg efter møde med færdselsbetjente. Men Erik S. Rasmussen mener, der findes et stort mørketal for autovirksomheder, der har valgt blot at betale både bøder og installationer.

Byretssejr anket

Dansk Bilbrancheråd er overbevist om, at den vundne sag i byretten 19. maj i år har medvirket til, at ministeren nu har pålagt Færdselsstyrelsen at udvirke et nyt regelsæt om trailerkørsel for håndværkere.

Politiet mente, at DBR-medlemmet skulle have monteret en fartskriver i den varevogn, som trak en tom autotrailer og havde udstedt en bøde på 6000 kroner. Dommeren frikendte Dansk Bilbrancheråds medlem med henvisning til, at transporten var omfattet af en undtagelse fra bestemmelserne om køre/hviletid - bedre kendt som håndværkerreglen. Dommen var en stor sejr for bilbranchen, men det var en vanskelig sag at føre, fordi vogntoget ikke havde en bil på traileren, da det blev stoppet.

- Den tomme trailer betød til gengæld, at dommeren både har taget stilling til transport af en kundebil til værksted og til den returkørsel til værkstedet, der skete med tom trailer. Derfor er dommens rækkevidde også langt større, end hvis den udelukkende havde taget stilling til selve transporten, konstaterede en tilfreds Johanne Berner Hansen, advokat for Dansk Bilbrancheråd, efter dommen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094