Mekaniker-lærlinge taler nu fælles sprog
Danskledet projekt gør det nemmere at tage meriter med rundt i europæiske lande som mekanikerelev.
Men med Syddansk Erhvervsskole i spidsen er det lykkes at strømline de europæiske regler for meriter så meget, at det er blevet langt nemmere at sammenligne og anerkendt mekaniker-lærlinge på tværs af landegrænser. Merit-projektet hedder Automobility Modules for Educational Training in Europe (AutoMovet). Lone Olsen, der er studievejleder på Syddansk Erhvervsskole uddyber:
- Udbyttet ved elevudvekslinger er enormt, men det er en virkelig svær øvelse at give merit for dét eleven lærer på en skole i udlandet, fordi der kan være forskel på uddannelsesindholdet i de europæiske lande. I projektet har vi gjort elevudvekslinger mere kvalificerede og enklere, fortæller Lone Olsen og fortsætter:
- Systemet kan frit anvendes af alle tekniske skoler og kan også tilrettes, så det kan bruges på andre uddannelsesretninger.
Findes online
Det konkrete resultat af projektet er et system til meritoverførsel mellem personvognsmekanikeruddannelser i forskellige europæiske lande. Det er frit tilgængeligt på nettet og indeholder en overskuelig guide til, hvordan skoler, der indgår partnerskaber om elevudveksling, i praksis kan skabe en fælles forståelse af, hvad eleverne lærer på de enkelte uddannelsesmoduler.
Guiden fortæller også, hvordan skoler kommer i gang med at opbygge pålidelige og langtidsholdbare netværk med partnerskoler.
- Vi har med AutoMovet udviklet et fælles sprog for, hvad elever lærer på en uddannelse på teknisk skole. Fordi vi og vores partnerskoler i udlandet i dag bruger det fælles sprog, har lærere og elever en præcis forståelse af, hvilke færdigheder det giver at deltage i et undervisningsmodul på en anden skole og at give eleven merit for det bagefter, fortæller Lone Olsen.
Skarpere faglige mål
Samarbejdet om udveksling på mekanikerområdet har eksisteret i flere år og dækker over udveklingsforløb i på tekniske skoler i Letland, Litauen, Finland, Holland, England og Spanien foruden Syddansk Erhvervsskole, der hvert år sender mellem fem og ti elever afsted og modtager cirka lige så mange.
Elevens ophold er typisk af en måneds varighed og den modtagende skole finder en bolig, men eleven betaler selv for kost, logi og transport med støtte fra Erasmus+ programmet.
Foruden at gøre det nemmere for eleverne frit at tage dele af uddannelsen uden for Danmarks grænser, så hjælper det tættere samarbejde også skolerne med at lave skarpere og mere brugbare faglige planer.
- Vi skrev til skolen i udlandet, at vi gerne ville have, at eleven lærte det og det. Derefter kunne vi så bare håbe, at det også ville ske. Med AutoMovet er processen vendt om, så skolen i udlandet beskriver hver af deres moduler ligesom i et kursuskatalog og vores elever deltager i et reelt og præcist beskrevet skoleforløb, som faktisk kører for elever på den pågældende skole. Vi har derfor tillid til, at vores udsendte elever lærer det, de skal, selvom undervisningen foregår på en anden måde end hos os, siger Lone Olsen.
Dermed bygger systemet på elevens læringsudbytte frem for at fokusere på, hvordan eleven har opnået kompetencen. At udbyttet er det centrale er også kongstanken i det europæiske meritoverførelsessystem for erhvervsrettede uddannelser, ECVET, som AutoMovet bygger på, understreger Syddansk Erhvervsskole.
Kan bruges andre steder
Selv om AutoMovet er udviklet til elever på mekanikeruddannelser, kan metoden nemt rettes til, så den også kan bruges til at udveksle elever på alle andre typer uddannelser på de tekniske skoler, understreger Lone Olsen. Og hun håber meget på, at andre uddannelser vil bruge systemet:
- Vi har lavet hjemmesiden således, at vores templates til modulbeskrivelser umiddelbart kan hentes og bruges af andre tekniske skoler og på andre uddannelser. Vi har også lavet en guide til skolers arbejde med mobilitet og en håndbog til lærere. Vi håber meget, at rigtig mange skoler vil bruge materialet, for det er rigtigt smart og overskueligt for alle.
Har selv lært af projektet
AutoMovet-projektet sluttede i 2015, og lige nu tager Syddansk Erhvervsskole og Lone Olsen et kort pusterum, for det er tidskrævende at lede et europæisk samarbejdsprojekt, fastslår hun. Men hun har stor lyst til at indgå i nye samarbejder:
- Det er absolut umagen værd. Vi har fået endnu mere ud af at deltage i projektet end det konkrete produkt. Vi er også i processen blevet meget skarpere på vores egen undervisning, stolte af vores skole, og vores netværk af samarbejdspartnere er blevet både større og dybere.
Sproget er en af de store barrierer for tekniske skoler i forhold til europæisk samarbejde og elevudvekslinger, vurderer Lone Olsen. Med udenlandske elever i klassen skal læreren undervise på engelsk, og det er langt fra alle lærere komfortable ved. Men de fleste lærere opdager, at de får en masse ud af det:
"At gøre lærerne trygge er vigtigt at have fokus på. Lærerne er nemlig de vigtigste ambassadører i forhold til at give elever mod til at være en måned på en skole i udlandet", understreger Lone Olsen:
"Eleverne tør, hvis læreren siger, at "jeg tror, et udlandsophold ville være noget for dig". Og eleverne vokser virkelig ved at komme afsted. Jeg kan ligefrem se på dem, når de kommer tilbage, at de er modnet. Og deres øjne stråler".