23948sdkhjf

Dansk bilportal erobrer Tyskland

AutoProff drømmer stort europæisk - efter succes i Danmark. Har lavet en stor Techno-rammeaftale.
DIGITALT Den tre år gamle engrosbil-portal, AutoProff A/S i Kolding, er for alvor på vej ud over de danske landegrænser. Tyskland, Sverige, Norge, Kroatien og Slovenien samt et par lande mere er på vej til at blive erobret.

Længest fremme er det store tyske marked, hvor test-auktioner (taxfree) blev gennemført i november og december over landegrænsen mod nord.

AutoProff har i dag en håndfuld fastansatte i Tyskland - et tal der skal stige til et dusin i år. AutoProff Tyskland åbner officielt den 1. februar.

- Vi har i år fuld fokus på Tyskland, fortæller manden bag AutoProff, Jesper Ratza, som selv tilbringer det meste af sin tid på kontoret i Hamborg.

Jesper Ratza har således sluppet de daglige direktør-tøjler for det danske selskab - og overleveret dem til Ole Møller. I stedet er hovedindehaver Jesper Ratza blevet en slags koncern-direktør, som nu skal udbrede AutoProff i Europa.

Stærk bestyrelse

AutoProff har tidligere opereret med et såkaldt advisory board, bestående at tre erfarne autobranche-profiler: Leif Larsen, tidligere FTZ, Rene Tønder, rådgiver, og Anders Hansen, tidligere Nic. Christiansen.

Fra den 1. januar 2017 har AutoProff fået en professionel bestyrelse, bestående af firmaets advokat Erik Svanvig som formand, professor og digital vismand Jan Damsgaard, direktør og grundlægger af Danmarks største it-virksomhed André Rogaczewski samt tidligere koncernvicedirektør i Sydbank Finn Boel Pedersen.

- I dag er vi mere en it-virksomhed end en auto-virksomhed, konstaterer Jesper Ratza.


Aftale med Techno

AutoProff har desuden indgået en rammeaftale med det store internationale indkøbssamarbejde, Techno/Tecar, som repræsenterer 12.000 bilforhandlere i 14 lande.

- Vi har igennem de sidste tre år arbejdet tæt sammen med Techno i Danmark, som omfatter 240 danske bilforhandlere, men nu skal vi så i gang med en række andre lande, siger Jesper Ratza til Motor-magasinet, da Motor-magasinet forleden besøgte det ekspanderende it-firma i kontorerne på Albuen i Kolding.

Her startede Jesper Ratza op ene mand for godt tre år siden og gik online med sin idé den 1. november 2013. I dag tæller det danske team 14 medarbejdere, hvortil kommer de tyske ansatte. Også it-afdelingen er udvidet meget. Den beskæftiger i dag tre mand i Danmark samt to faste mand i Rumænien.

Centralnerven

Under rundvisningen kommer vi forbi de fire medarbejdere, som hver dag vurderer brugte biler på livet løs og leverer de såkaldte garanterede minimumspriser, som leveres inden for 15 minutter, efter at en forhandlerkunde har kontaktet AutoProff. I gennemsnit kommer prisen dog efter kun ni minutter via en app. I den første hele weekend i 2017, hvor store dele af branchen havde nytårskure, leverede AutoProff hele 1100 af disse garanterede priser på brugte biler.

- Dette er centralnerven for os, forklarer Jesper Ratza og tilføjer:

- Det er den digitale vej, det går, men dette vurderingsarbejde er vi nødt til at gøre manuelt.

Lavet af branchen selv


Jesper Ratza kommer selv fra bilforhandler-verden, hvilket gav ham ideen til at gøre den langsommelige proces med at få vurderet engrosbiler per telefon smartere, digital og meget hurtigere.

- Jeg glæder mig over, at AutoProff har flyttet meget for bilforhandlerne. Mønten har jo to sider - både køb og salg, og i dag er det et mix hos os, siger Jesper Ratza.

- Vi er forhandlernes leverandør. Vores system er transparent, og branchen har blåstemplet vores koncept. Det er fedt, at branchen selv har lavet dette system - vi har blot faciliteret det, tilføjer han.

AutoProff, der selv betegner sig som autobranchens største handelsplatform for handel med brugte indbytningsbiler fra størstedelen af den danske bilbranche, har typisk 400-700 biler på auktion.

- På AutoProff finder man dagligt det største udbud af de brugte biler, der udbydes til salg mellem de danske bilforhandlere. Bilerne udbydes på vores lukkede brancheauktion, hvor man som professionel bilforhandler eller reparatør kan tilmelde sig systemet, forklarer Jesper Ratza og understreger, at man udelukkende har tænkt sig at blive i b-to-b segmentet.

5500 brugere

AutoProff har i dag 5500 brugere, fordelt på 1900 firmaer (cvr-numre). Blandt kunderne, der betaler for servicen via fire typer abonnementspriser, er også store leasingselskaber som LeasePlan, Sydbank Leasing og Fleggaard.

AutoProff har tilkoblet en transportordning for bilerne via Dansk Auto Logik, og 70 procent af handlerne får bilerne leveret herigennem.

Et andet modul er Sikker Betaling via Dansk Bank, som sikrer både køber og sælger. Ifølge Jesper Ratza er systemet så smart, at han har stiftet ProffPay A/S, som skal udbrede systemet til andre brancher.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11