Opel Astra er Årets Campingtrækker 2017
Kandidatfeltets mindste bil kørte med sejren, da Dansk Camping Union kårede vinderen i et finalefelt med 10 biler.
2
Billeder
Prisen og ”fremragende alloround-egenskaber” sikrede den nye Opel Astra Sportstourer CDTi 160 hk titlen som Årets Campingtrækker 2017 i Danmark. (Foto: DCU/Brian Lindberg Jensen)
De øvrige biler i finalefeltet var Skoda Superb, Subaru Levorg, Nissan X-Trail, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Toyota Rav 4 H og Ford S-Max.
Astraen var således oppe mod ikke blot større men også dyrere biler, og priserne for Opels anmelderroste mellemklassebil kom således til at spille ind al den stund, at juryen i sin udvælgelse lagde vægt på, at den tyske familiebil giver masser af værdi for pengene, ligesom dens "fremragende allround-egenskaber" også bliver fremhævet.
På vej og lukket bane
- Biler opfører sig meget forskelligt uden og med noget på krogen. Af samme grund har kåringen af Årets Campingtrækker stor værdi for campisterne, der ellers ikke kan få viden om, hvordan en given bil arter sig med en campingvogn bag på, siger DCU´s landsformand Bjarne Jensen.
De 10 finalebiler blev testet på landevej og på Køreteknisk Anlæg i Sorø. På landevej kunne juryen tjekke, hvordan bilerne opfører sig ved hverdagskørsel, mens øvelserne på den lukkede bane viste vognenes evner i dobbelt undvigemanøvrer, slalomkørsel og bremseøvelser, ligesom det her var muligt at kontrollere vognenes optræk og retningsstabilitet.
Favoritten Volvo for dyr
Den nye generation af Opel Astra har fået en lavere egenvægt end tidligere, men vægttabet har ikke gjort den ringere til at manøvrere en campingvogn.
- Opel Astra Sports Tourer er både en fremragende trækker, der formår at tumle en campingvogn selv i pressede situationer, og en dejlig familiebil, og så er det naturligvis også vigtigt, at den er til at betale.
Netop prisen er den store udfordring for Volvo V90, som er en eminent campingtrækker med en overflod af komfort og sikkerhedsudstyr, men prisen på næsten 1,2 millioner kroner endte med at koste vognen den sejr, den sandsynligvis ville have fået, hvis den havde kostet det halve, forklarer DCU-formanden.
Seat Ateca var feltets store overraskelse med plusser i bogen for både rummelighed, køreegenskaber og værdi for pengene, hvilket rakte til en velfortjent plads i top-3.
Man kan læse mere om kåringen og de 10 finalebiler i DCU’s nyeste medlemsblad Camping-fritid eller på www.DCU.dk .