Renault: Ni år med fransk vækst
Dacia skal i 2017 sikre Renault vækst for 10. år i træk.
Også i Danmark går det strålende - faktisk har Renault haft fremgang ni år i træk.
Renault/Dacia nåede således i 2016 en markedsandel på 9,2 procent (7,4 plus 1,8) og dermed en samlet 3. plads i Danmark efter VW og Peugeot.
Renault alene solgte over 19.225 person- og varebiler, hvilket rakte til en samlet 4. plads, mens Dacia i 2016 solgte 4.692 biler herhjemme. Samlet nåede de to mærker således lige under 24.000 biler sidste år.
På den måde nærmer Danmark sig gennemsnittet for Renault i Europa (undtagen Frankrig). Gruppens andel steg således med 0,5 procentpoint, så markedsandelen i Europa nu er på 10,6 procent - og med fremgang i alle europæiske lande. Dermed en Renault Europas næststørste mærke med tæt ved 1,4 millioner biler, oplyste pr-chef for Renault Nordic, Søren Hyltoft, da bilimportøren holdt nytårskur for motorpressen i Værløse den 19. januar.
Privatsalg
Renault Danmarks nytiltrådte direktør, Anders Gadsbøll, deltog på mødet og pegede på, at Renault i Danmark har haft stor succes med flådesalg, men at det kniber mere med salg til private.
Ifølge Anders Gadsbøll har Renault i dag et privatsalg (inklusiv privatleasing) på 24 procent - betydeligt under konkurrenterne.
- Vi vil gerne op på 30 procent i andel, men det når vi ikke i år, siger han.
I Danmark er Renaults hovedkonkurrenter VW og Opel, oplyser Anders Gadsbøll.
I 2017 har Renault/Dacia som mål at nå 9,4 procent mod 9,2 i 2016.
- Vi tror på, at vi øger vores salg i 2017, konstaterer Anders Gadsbøll.
Model-tørke
Efter mange års model-lanceringer erkender Søren Hyltoft, at der i 2017 er "model-tørke". Eneste nyhed fra Renault i år er således en facelift af Captur. Til gengæld kommer Dacia med en hel stribe model-nyheder, Sandero, Logan, Lodgy og Dokker, i første halvår. I en Duster kommer i 2018 - den vises på Frankfurt messen i september 2017.
- Og det er stadigvæk den billigste 4x4 på markedet, siger Søren Hyltoft.
- I 2018 begynder det så forfra for Renault, for eksempel med en ny Clio, oplyser Søren Hyltoft.