23948sdkhjf

Derfor vil København forbyde dieselbiler

Morten Kabell, Miljøborgmester i Københavns Kommune, prøver igen med forslag om forbud for dieselbiler i hovedstaden.

MILJØ Morten Kabell (EL), der er Miljøborgmester i København, prøver igen: Dieselbiler skal helt ud af byen, og det opnår man kun med et forbud.

Begrundelsen er, at dieselmotorerne alt for hyppigt er medvirkende årsag til, at københavnerne dør for tidligt på grund af luftforurening.

Morten Kabell selv har dog ikke noget særligt udestående med lige præcis diesel som drivmiddel. For ham handler det om en generel kamp.

- Grundlæggende set er jeg egentlig lidt ligeglad med, hvilket brændstof, der er tale om. Både Københavns Kommune og jeg kigger på, hvordan vi effektivt nedbringer CO2-udslippet i vores by. Vi vil være CO2-neutrale i 2025, fortæller Morten Kabell til Motor-magasinet.

Omkring 540 mennesker i Københavns Kommune dør hvert år af luftforurening. Godt 21 personer dør af os fra dieselmotorer, mens det for seks personer betyder en for tidlig død.

Morten Kabell har ingen konkret dato at sætte på et eventuelt forbud mod dieselbiler inden for kommunens grænse. Han glæder sig dog over, at hans forslag om et forbud møder opbakning hos Socialdemokratiet, SF, Radikale, Alternativet og Liberal Alliance.

Men det er på kommunalt plan, på nationalt plan ser det straks værre ud for Miljøborgmesteren. Umiddelbart ligger der nemlig ingen konkret målsætning fra hverken regeringen eller oppositionen i retning af et fuldt forbud mod diesel - bolt målsætninger om klimamål overordnet set.

Zoner til rent luft
Tilbage i hovedstaden ærgrer det i sagens natur miljøborgmesteren, at landspolitikerne ikke går hårdere til værks.

- Jeg synes stadig man kan sige, at ’nations talk, cities act’. Altså de nationale politikere taler rigtig meget om luftforurening i især de større byer, men jeg synes stadig, at det kniber voldsomt med handlingen. Derfor ser vi flere eksempler på, at europæiske storbyer går forrest, siger Morten Kabell.

Med det mener han, at dieselbiler forbydes i Stuttgart fra 1. januar 2018. Også Oslo, Paris, Mexico City, Madrid og Athen står klar med forbud. De fleste byer fungerer dog som selvstændige bystater, så har de større råderum, end København har i Danmark.

Foruden et forbud mod dieselbiler, vil Morten Kabell stadig arbejder for strengere miljøzoner. I København taler man om såkaldte renluftszoner.

- Dog vil jeg sige, at jeg hader reguleringer, som ikke er gennemskuelige. Desværre er der ikke er en fælles, europæisk standard for eksempelvis miljømærker til biler Det burde der i høj grad være, så de europæiske borgere har noget mere tydeligt at forholde sig til, forklarer Morten Kabell.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095