Forundring: Forsikring vil kun betale for parallel-dele
RESERVEDELE AutoBranchen Danmark har fået flere henvendelser fra medlemmer, som oplever, at et bestemt forsikringsselskab kun vil betale prisen for parallelimporterede reservedele. AutoBranchen Danmark vil ikke over for Motor-magasinet fortælle, hvilket selskab, der er tale om.
Organisationen kan dog fortælle, at det ifølge værkstederne ikke er direkte angivet, at man skal bruge parallelimporterede dele, men priserne er præcis mage til priserne hos leverandøren af de parallelimporterede reservedele, oplyses det - de parallelimporterede dele har længere leveringstid.
Den tendens er ikke bare uheldig. Den går også stik imod branchens retningslinjer, mener John Milton, der er teknisk konsulent i AutoBranchen Danmarks VidenCenter.
- Som udgangspunkt skal der altid bruges nye originale reservedele eller nye alternative dele, når værkstederne sender prisoverslag til forsikringsselskabet, siger John Milton og understreger samtidig, at der som regel er flere faktorer, som spiller ind i forsikringsselskabernes beslutning om, hvilke reservedele, der skal bruges i en sag.
Bekymringen hos den tekniske konsulent går blandt andet på leveringstiden.
- Typisk er der to til tre dages leveringstid på paralleldelene, mens importøren leverer fra dag til dag. Det sætter værkstedet i en situation, hvor ejeren af bilen skal undvære sin bil i længere tid, end hvis der blev brugt originaldele fra importøren, siger John Milton og supplerer:
- Forsikringsselskabet vil hverken kompensere for den længere tid lejebilen er ude at køre eller for det større tidsforbrug, der skal til for at bestille dele fra en ekstern leverandør.
Om lånebil står der således i retningslinjerne:
’Alle parter, der er involveret i en forsikringsreparation, bør sørge for, at reparationen gennemføres hurtigst muligt for at begrænse varigheden af låneperioden og dermed brugen af lånebiler.’
Ifølge AutoBranchen Danmark-konsulenten bør der altid ved en taksering tages højde for, hvor lang ventetiden på fx reservedele er og dermed altså, hvor meget det påvirker det samlede tidsforbrug på reparationen.
John Milton opfordrer i øvrigt værkstederne til at henvende sig til AutoBranchens VidenCenter, hvis de oplever lignende episoder.