Rattet rundt med motorsporten
PORSCHE OVERVEJER AT VENDE tilbage til Formel 1 som motorleverandør efter nye regulativer fra 2021, der skal gøre motorerne simplere end den nuværende V6 1.6 turbo-hybridmotor, skriver Reuters. I år kører motorer fra Mercedes, Ferrari, Renault og Honda i serien. Porsche forlader top-kategorien LMP1 i Le Mans samt WEC efter sæsonen for at sætte alt ind i Formula E elracer-serien fra 2019. Det VW-ejede bilmærke var sidst i Formel 1 som motor-leverandør i 1991.
I DERES PHOENIX RACING AUDI R8 kom Nicolaj Møller Madsen og makker Frank Stippler i mål på andenpladsen i sjette afdeling af den tyske VLN Langstreckenpokal. Løbet blev kørt 2. september. Alle løb i VLN køres på den berømte Nürburgring Nordschleife.
DEN DANSKE MESTER I OK JUNIOR, Malthe Jakobsen, deltog den forgangne weekend i en afdeling af det britiske mesterskab (Super One) på banen PF International. På trods af han aldrig havde set banen før, sluttede Thyboen på tredje- og fjerdepladsen i de to finaler. I klassen OK deltog Carl-Anton Gerner Larsen og sluttede som nr. 12 i den ene finale, mens han udgik af den anden. VM for OK og OK Junior køres på samme bane 24. september.
I FIA TOP FUEL CHAMPIONSHIP sluttede Stig Neergaard sæsonen på en samlet fjerdeplads, mens Kim Kristiansen indtager ottendepladsen i Pro Modified. Sidste afdeling blev kørt på Santa Pod i England. Mere info HER
NOAH WATT FIK DEBUT i Championat de France F4 på Magny Cours. Watt har overtaget Casper Røes Andersens bil resten af sæsonen. Mere info HER
NY BANEOPBYGNING TIL DE klassiske billøb i både Aarhus og København bliver konsekvensen efter årets ulykke under CRAA, hvor to biler ramte hinanden på langsiden og kørte ud i betonvæggen og i hegnet ud mod tilskuerne. Teknik- og sikkerhedsudvalget vurderer tiltaget i samarbejde med banesportsudvalget under DASU.
MEKANIKERE OG VÆRGER, der står på startstregen ved eksempelvis crosskart-løb, skal også fremadrettet have en licens, for eksempel en mekanikerlicens som i karting, og dermed være underlagt alkoholkontrol, så de er dækket af DASU-forsikringen, har banesportsudvalget besluttet. Der bliver udarbejdet en reglementsændring.
TRANS AM BILER FRA 1966-1969 kan deltage i 71-klassen ved historiske motorløb, har banesportsudvalget under DASU besluttet, efter vedtagelse af et ændret reglement, så bilerne ikke er bedre stillet end de øvrige i gr. 2/4.
Læs mere om de fleste noter på motorsporten.dk HER