LEDER: Slut med leasing?
Ugens leder tager fat om hovedhistorien i denne uge: Interdan og leasing.
DER ER SKOVLET BILER ud på privatleasing. Nye salgsrekorder i alle retninger.
MEN VI VED DET GODT
"VI HAR SEJRET AD HELVEDE TIL ," konstaterede LO-formand Thomas Nielsen en gang - måske er der en eller anden, der tænkte det i sandhedens øjeblik, lige inden man falder i søvn. Men hvad er løsningen på problemet? Peugeot-Danmark ser ud til at have et svar; nemlig at spole tiden tilbage til den gang de fleste biler slet og ret blev solgt i "almindelig" handel: Kontant eller via en finansierings-kontrakt.
BACK TO NORMAL . Sådan melder Interdan-direktør Kenneth Keller Hansen ud i dagens udgave af Motor-magasinet. Dermed præsenterer han et slags columbus-æg, der måske kan give det positive svar på mange af leasing-succesens spørgsmål. Men næste problematik, der melder sig, er slet ikke et 10.000 dollar-spørgsmål for Hansen: Hvordan tager kunderne så imod at skulle købe, når de nu lige har vænnet sig til, hvor smart det er at lease.
KELLER HANSENS TRÆK er modigt - måske frækt. At gå mod strømmen kræver sit. At gå tilbage kræver måske endnu mere. Dog har han haft mulighed for at prøve ideen af. Over de seneste måneder har Citroën, der jo er med i samme Interdan-familie, løftet salget af mikroen C1 fra ude i mørket til en flot placering på salgets top ti. Og hvad har været det absolutte trick til at skubbe en dybest set halvgammel bil ud over disken: Reklamekampagne på især tv med ét klart budskab: Køb en ny C1! Ordet leasing blev ikke nævnt - heller ikke med småt.
SÅ MENS DEN samlede bilbranchen venter på den nye finanslov, kom der lige en opgave mere: Hvad stiller vi egentlig op med leasing? Har Interdan i realiteten vist vejen igen? Og hvis forhandlingerne på Borgen nu rent faktisk ender med billigere biler, er der måske en dobbelt op her: Lavere priser og tilbage til det gode gamle salg?