23948sdkhjf

Peugeot skruer ned for leasing

Peugeot og Interdan er én af de absolutte topspillere på det danske bilmarked. Virksomheden var først med privatleasing, men nu styrer man bevidst kunderne væk fra finansieringsformen. Det forklarer topchef Kenneth Keller Hansen, der mener, at privatleasing på sigt kan blive et problem for hele branchen.

OPGØR 2016 var syvende år i streg, hvor det danske bilsalg satte rekord. 222.924 biler blev der solgt, og en meget stor del af dem kom fra Interdan A/S; importør af Mitsubishi, Peugeot, og Citroën og DS. Sidste år leverede virksomheden en toplinjefremgang på 25 procent, og selv en overtagelse af Citroën, der har hængt i bremsen, kunne ikke andet end at bule resultatet opad, viser en analyse Motor-magasinets tillæg Top 100, der udkommer sammen med avisen den 29. september.

Men der er større skyer på himlen end Citroëns aldrende modelprogram og et udfordrende marked i Sverige for Interdan. Privatleasing har været et trumfkort for Peugeot Danmark siden 2013, længe inden det gik op for konkurrenterne, at der var kunder at finde ved den alternative finansieringsform - men sådan er det ikke længere.

- Oprindeligt kunne vi se, at der var et ønske fra kunderne om høj fleksibilitet og lav kapitalbinding, og vi begyndte på et meget tidligt tidspunkt at forædle de parametre og omsætte dem til tilbud. Det lykkedes vi rigtig godt med. Nu er alle konkurrenterne dér, men vi har været glade for de to år, vi har haft, hvor vi har solgt rigtig mange biler med lav konkurrence, forklarer Kenneth Keller Hansen, koncerndirektør i Interdan Bil A/S.

Er en faldgrube
Men den ekstra erfaring har også blotlagt potentielle problemer for Peugeot. Man kan nemlig se at privatleasingkunderne i stigende grad afleverer bilerne efter bare 12 måneder. På sigt kan det give bunker af let-brugte biler hos forhandlerne.

- Jeg godt kan være bekymret for, at der kommer mange biler retur efter 12 måneder, for det kan påvirke prisdannelsen i brugtmarkedet. Alternativt kan vi stå med et meget stort antal biler, der bliver eksporteret, med det resultat at vores forhandlere så mangler de kunder på eftermarkedet.

Så den succes, I har oplevet med privatleasingkunder, kan faktisk gå hen og blive et problem?

- Det kan blive et problem generelt i markedet for priser på nyere brugte biler, og det kan blive et problem for eftermarkedet, hvis ikke man formår at holde bilerne i landet. Jeg tror, det er vigtigt, at hver enkelt aktør er opmærksom på, hvordan man skal håndtere det, så det ikke bliver uhensigtsmæssigt for mærke og forhandler - der er i hvert fald faldgruber, udtaler Kenneth Keller Hansen.

Traditionelt salg
Holdningen til privatleasing gør nu, at Peugeot og resten af Interdan går væk fra finansieringsformen. Løsningen er i stedet at få skubbet flere kunder tilbage i traditionelle køb, og ifølge Kenneth Keller Hansen, lykkes det.

- Vi styrer bevidst en større del af salget over på almindeligt salg, så vi nedbringer vores privatleasing andel, simpelthen fordi vi ønsker at kunne beholde bilerne i markedet.

Som det fremgår af tabellen, er Peugeot allerede godt på vej med denne transformation. Således er andelen af privatleasede biler i år kun halvdelen af, hvad den var i fjor.

- Det er egentlig et meget godt billede på, hvordan vi "angriber" markedet. Når de andre følger efter, så ændrer vi kurs, som Peugeots pressechef Hanne Sørensen udtrykker det.

Hvordan det vil gå, kan Top 100 analysen endnu ikke vise. Hvad den kan vise er, at Interdan A/S er Danmarks tredjestørste bilimportør med 318 ansatte, et bruttoresultat på 740,7 millioner kroner og en omsætning på over 6,1 milliarder kroner for regnskabsåret 2016.

Læs mere om Interdan i Top 100, der udkommer 29. september.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125