Portal: Salget af helårsdæk stiger
ONLINE Der er rift om helårsdæk, og salget stiger. Det bekræftes også af Dinedaek.dk, der er Delticoms onlineshop for forhandlere og forretningskunder. Andelen af de helårsdæk, der blev solgt i første halvår af 2017 i onlineshoppen i Tyskland, blevet fordoblet sammenlignet med 2014, i hele Europa er der endog solgt mere end tre gange så mange dæk.
Dette stemmer også overens med resultaterne af de spørgeskemaer, som det tyske bilsyn KÜS har sendt ud til 1.000 bilister om emnet køb, skift og opbevaring af dæk. Som hovedargument for den øgede anvendelse blev navnlig anført prisen, og at der ikke er nogen omkostninger til skift og opbevaring.
- Mens sommer- og vinterdæk er specielt afstemt efter vej- og vejrforholdene på den pågældende årstid, kan helårsdæk bruges hele året rundt. De forener egenskaberne i sommer- og vinterdæk og er derfor et kompromis mellem de to varianter, forklarer Andreas Faulstich, chef for B2b hos Dinedaek.dk.
Populært som bydæk
Grunden til den voksende popularitet for helårsdækkene er først og fremmest, at de kolde måneder bliver varmere og varmere samt den stigende urbanisering.
Netop blandt de bilister, som kun kører i byen og kun kører lidt, er tendensen til helårsdækkene stigende.
- Ikke desto mindre er det stadig anbefalelsesværdigt at køre med sommer- og vinterdæk, da disse er tilpasset optimalt til de pågældende vejrbetingelser. I det enkelte tilfælde må hver bilist selv finde frem til sine behov og afgøre, hvilke dæk der er det rigtige valg for ham. For forhandlerne er det derfor vigtigt, at de til enhver tid kan imødekomme forespørgslerne fra deres kunder uden problemer, forklarer Andreas Faulstich.
Sortimentet hos Dinedaek.dk rummer helårsdæk fra flere end tyve producenter, heriblandt Viking FourTech, Michelin CrossClimate og de nye ContiAllSeason.