23948sdkhjf

Få vælger lak efter deres personlighed

En stor Nissan-undersøgelse viser, at kun få vælger bilfarve med hjertet.

FARVEVALG Langt størstedelen af bilkøberne har valgt en farve på deres bil, der ikke matcher deres personlighed.

Det er konklusionen i en paneuropæisk undersøgelse foretaget af Nissan, som afslører, at hele 86 procent af de adspurgte har foretaget et forkert farvevalg i showroomet. Undersøgelsen viste, at bilkøberne stadig er for konservative, når det kommer til valg af lakfarven, selvom der nu tilbydes flere livlige farver og flere muligheder for individualisering end nogensinde før.

Undersøgelsen blev gennemført af Nissan for at fejre de mange muligheder for individualisering til den helt nye Micra. Den viste, at ca. en tredjedel af de adspurgte i undersøgelsen på baggrund af deres personlighed burde have valgt mere iøjnefaldende farver som eksempelvis orange i stedet for de traditionelle farver grå og sort.

For at hjælpe kunderne på rette vej har Nissan taget teknologien i brug og udviklet en innovativ chatbot i samarbejde med den berømte farvepsykolog Karen Haller. Både undersøgelsen og Nissans chatbot er blevet udviklet ved hjælp af Karen Hallers ekspertise inden for farvepsykologi. Hun har over 20 års erfaring og har arbejdet sammen med mange globale virksomheder, der naturligvis gerne vil forstå kundernes farvevalg.

Farvede svar i Europa:

Undersøgelsen viste følgende resultat opdelt efter land:  Respondenter, der kører i en forkert farve bil i forhold til deres personlighed 

1) Storbritannien 2) Spanien
3) Italien 4)Frankrig 5) Tyskland 


1) 81% 2) 87% 3) 90% 4) 84 % 5) 87 % 

Respondenter, der kører i biler med en mere traditionel/ konservativ farve (hvid, sort, grå og sølvfarvet) 

1) Storbritannien 2) Spanien
3) Italien 4) Frankrig 5) Tyskland 


1) 56% 2) 62% 3) 72% 4) 56 % 64% 

Respondenter, der aktuelt kører i en grå eller sort bil 

1) Storbritannien 2) Spanien 
3) Italien 4) Frankrig 5) Tyskland 

1) Grå 10% 2) 24% 3) 34% 4) 10% 5) 10 % 

Sort 18 % 17 % 21 % 18 % 27 % 

Undersøgelsen blev gennemført af OnePoll i juli 2017 med deltagelse af 1.000 bilejere i hvert af de fem lande Frankrig, Tyskland, Spanien, Italien og Storbritannien. Kilde: Nissan 



Den helt nye Nissan Micra er en bil, som gerne vil udtrykke sig gennem farver Den fås blandt andet i de sprælske farver Energy Orange og Pulse Green. Nissans individualiserings-program, som også kendes fra flere andre bilmærker, giver mulighed for at tilføje kontrastfarver på kofangere, døre, fælge og sidespejle. Desuden kan elementer på sæder, dørbeklædning og instrumentpanel ændres med indvendig individualisering.

Ca. 21 procent af de danske Micra kunder har individualiseret eksteriøret på deres bil og ca. 15 procent har individualiseret interiøret - heraf har næsten halvdelen valgt orange.

Det viser undersøgelsen:

86 procent har valgt en bil i en forkert farve i forhold til deres personlighed. 
Ca. to tredjedele valgte mere traditionelle/konservative farver. 
38 procent kører aktuelt i en grå eller sort bil. 
53 procent udtalte, at farven havde påvirket deres valg af bil. 

Ud af dem hævdede mere end halvdelen, at de har valgt deres yndlingsfarve. 
I henhold til de 5.000 besvarelser fra hele Europa burde energiladede farver som eksempelvis orange toppe listen. De farver udstråler energi, sjov og optimisme i menneskers personlighed. Den hvide farve udstråler enkelthed, perfektion og at have kontrol, mens den blå farve er rolig og foretrukket af folk som værdsætter integritet. 


Kilde: Nissan 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11