23948sdkhjf

Når en bolt ikke bare er en bolt

Würth har skabt sig en position som en af markedets største leverandører af forbrugsvarer til autobranchen gennem total dedikation til forbrugsvarer. Bolte, møtrikker og alle de mange andre smådele, der fylder reolerne, skal ganske enkelt proppes med værdi.

FORBRUGSVARER Kan man gøre en simpel bolt eller møtrik så meget mere værd, at man kan blive en global markedsleder på det?

I tilfældet Würth kan man. Her har man gennem mere end 70 år dedikeret al sin opmærksomhed til at gøre de enkle ting bedre end alle andre og på at insistere på, at noget så standard som forbrugsvarer - bolte og møtrikker - kan være en absolut kernekompetence.

- Det er ret enkelt: Vi har ikke andet på hylden, siger Søren Graabach, markedschef for Auto i Würth Danmark:

- Derfor bruger vi al vores energi på at gøre forbrugsvarer mere værd. Vi produktudvikler, forbedrer og investerer i nye løsninger. Vi har flere end 20 specialister ansat i relation til auto-markedet; vi har stribevis af koncepter, som støtter op om forbrugsvarerne, for eksempel Orsy, som er lagerstyring på værkstedet, og Safety at Work, som er sikkerhed ved brug af eksempelvis kemiprodukter. Og vi har en kvalitetssikring, der går langt ud over det, man forventer. Alt sammen for at gøre et enkelt og simpelt produkt mere værd for vores kunder og vores kunders kunder, udtaler Søren Graabach.

Tilpasset kundens ønsker

Fra Würths side er dedikationen til forbrugsvarer et udtryk for en nødvendig prioritering. Würth har eksempelvis ingen reservedele i sortimentet:

- Det handler om fravalg og tilvalg. Vi kan ikke være gode til det hele, men vi er rigtig gode til det her. Vi er blevet en betydelig spiller i markedet på at gå målrettet efter forbrugsvarerne; på at forædle og udvikle de dele, der umiddelbart kan synes anonyme og ens, siger Søren Graabach.

Det handler også om at have de løsninger og produkter, kunderne søger. Globalt har Würth over en halv milliard artikler i sit produktsortiment - alene i Würth Danmark er der over 50.000 artikler.

Kundernes feedback

Men det forhindrer ikke Würth i at udvikle og finde på nyt. Faktisk er en løbende produktudvikling i tæt dialog med kunderne en helt central del af at forædle sortimentet, siger Jan Astrup, produktmanager for Auto/Kemi i Würth:

- Mange af vores vigtigste produkter er udviklet sammen med kunderne. Det er der, vi tester og udvikler. Virker det her? Det er sådan, vi arbejder, siger han:

- Dialogen med kunderne kan være om et helt nyt produkt eller en videreudvikling af et, de kender i forvejen. Eksempelvis en justering af den kemiske sammensætning af hensyn til arbejdsmiljø eller sikkerhed, eller at tilpasse et produkt, så det har nogle helt konkrete specifikationer. Et forsigtigt gæt vil være, at mindst en femtedel af vores aktuelle danske sortiment på den måde er blevet tilpasset og ændret ud fra kundernes feedback, siger Jan Astrup.

- Når man satser benhårdt på et produktsortiment, som umiddelbart kan ligne det, andre leverandører har, så er man nødt til at udvikle sig og proppe produktet med værdi. Kun sådan skiller man sig ud, supplerer Søren Graabach.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079