Her er Danmarks billigste bil
ØKONOMI Der har været rygende travlt hos bilfirmaerne efter den store reform af bilbeskatningen med virkning fra 3. oktober i år.
Nye priser, registreringsafgifter og ejerafgifter er blevet kalkuleret ind, og alle har holdt kikkerten stift rettet mod konkurrenternes udspil. Med det resultat, at den første priskrig efter reformen allerede er brudt ud. Biler, der før var Danmarks billigste at købe, eje og bruge, er blevet overhalet af nye økonomi-konger.
Det viser to analyser af mikrobilers totaløkonomi foretaget af bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk. Den ene udarbejdet umiddelbart før reformen. Den anden umiddelbart efter.
Hård kamp i toppen
Lad os straks afsløre, at vinderen efter reformen er Hyundai i10 med en kilometerpris på 1,22 kr. alt indregnet i fire år undtagen den individuelle udgift til forsikring. Citroen C1 er nummer to med en kilometerpris på 1,23 kr. Før reformen var Citroen C1 billigst med en kilometerpris på 1,17 kr. Hyundai i10 matchede Citroen C1 i købspris, men en knap så imponerende brændstoføkonomi skubbede den ned på tredjeplads med en kilometerpris på 1,20 kr.
Som en konsekvens af de nye afgifts-regler steg i10 i oktober til 93.000 kr. Men kort efter barberede importøren 8.000 kr. af prisen til 84.888 kr. Nu var i10 pludselig Danmarks billigste bil.
Værdtab afgørende
Men et er billig bil at sælge. Noget andet at vinde titlen som Danmarks billigste bil målt efter totaløkonomi. I den sammenhæng spiller værditab en meget stor rolle, og i10 kommer ud med klassens suverænt laveste værditab over de fire år. Bilpriser.dks chefanalytiker, Niels Grøftehauge, forklarer hvorfor.
- Bilkøberne er ikke længere bange for at købe en koreansk bil. Især ikke med Hyundais gode fabriksgaranti. Efter fire år, har Hyundai i10 som den eneste stadig et års garanti tilbage uanset kilometertal. Den nye ejer kan lade bilen undersøge f.eks. hos FDM og gratis få rettet fejl på alt andet end sliddele, siger Niels Grøftehauge.
Benzinøkonomi også vigtig
Den mest benzinøkonomiske bil i analysen er Suzuki Celerio opgivet til 27,8 km/l. Højere købspris og afskrivning placerer den alligevel i feltets bagerste tredjedel. Feltets mindst nøjsomme er Ford Ka+, der også er den eneste med fire cylindre. Den er opgivet til 20,0 km/l.
Ford mener, at Ka+ hører hjemme i klassen over mikro - dvs. mini-klassen, men Niels Grøftehauge vurderer, at dens væsentligste mål placerer den i mikro-klassen. Nøjagtigt det samme kan siges om Mitsubishi Space Star, der også markedsføres som en minibil af importøren.
Kampagnebiler
Ka+ er den dyreste mikrobil målt efter totaløkonomi, og i forhold til Hyundai i10 koster den 55 øre mere pr. kilometer. Over hele perioden bliver det til 43.326 kr. Den dyreste bil i analysen koster således næsten halvanden gange mere at eje og bruge end den billigste. Dertil kommer eventuelle udgifter til reparationer, som Hyundai-ejeren slipper for.
Oversigten viser de samlede udgifter pr. kilometer over fire år udregnet før og efter de nye afgifts-regler trådte i kraft. Enkelte bilmodeller i analysen ikke er helt identiske før og efter reformen. Nogle har fået mindre udstyr. Andre mere. Nogle importører har desuden sendt billigere kampagne-varianter på markedet efter analysens færdiggørelse. Den samlede analyse kan ses på Bilpriser.dks hjemmeside inkl. alle udgiftsposter. Bilmodel pris kr./km. efter/før reform Bilmodel pris kr./km. Efter reform Før reform Hyundai i10 1.22 1.21 Citroen C1 1.23 1.17 Seat Mii 1.27 1.23 Skoda Citigo 1.31 1.27 Toyota Aygo 1.31 1.20 Renault Twingo 1.36 1.32 Kia Picanto 1.36 1.28 VW Up 1.37 1.39 Peugeot 108 1.38 1.31 Mitsubishi Space Star 1.41 1.36 Fiat Panda 1.41 1.25 Suzuki Celerio 1.44 1.34 Opel Karl 1.46 1.38 Smart ForTwo 154 1.34 Fiat 500 1.64 1.56 Ford Ka+ 1.77 1.69 |