23948sdkhjf

Hattrick i miniklassen: Suzuki rydder bordet

De nye afgiftsregler har vendt op og ned på tingene i miniklassen, selv om de lidt større biler i B segmentet ikke er nær så hårdt ramt af reformen som de mindre mikrobiler.

BILPRISER Hvor den ekstremt brændstoføkonomiske Fiat Punto umiddelbart før afgiftsreformen i følge bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk kom ud med laveste kilometerpris - alt indregnet undtagen den individuelle udgift til forsikring - høster Suzuki efter reformen æren som Danmarks billigste bil målt efter totaløkonomi.

Den seneste analyse fra Bilpriser.dk må være sød musik for importøren og forhandlerne af det japanske bil- og motorcykelfabrikat. Ud over førstepladsen til Suzuki Swift, snupper Suzuki de to følgende pladser til modellerne Baleno og Ignis.

Swift er med en kilometerpris på 1,63 kroner kun marginalt billigere end søstrene Baleno og Ignis. De koster henholdsvis 1,64 og 1,65 kroner at eje og bruge med de indlagte forudsætninger i form af fire års ejertid, 20.000 kørte kilometer årligt, fuld finansiering til seks procent i rente og 10,50 kroner pr. liter benzin.

De tre musketerer

Fra de "tre musketerer fra Hamamatsu" til nærmeste konkurrent - Skoda Fabia - er der lidt større afstand. 1,67 kroner pr. kilometer koster det at eje og bruge det tjekkiske medlem af VW-familien. I det hele taget ligger feltet meget tæt i toppen, hvor kilometerprisen typisk springer med en øre eller to fra bilmodel til bilmodel.

I den dyre ende af skalaen er der mere spredning mellem placeringerne. Op 10 øre pr. kilometer. Mindst billige bil i analysen er Honda Jazz til 1,95 kroner pr. kilometer.

Mere blandet billede

Et kig over skulderen til forholdene umiddelbart før bilafgiftsreformen viser et mere blandet billede. 11 ud af 19 analyserede biler er blevet dyrere at eje og bruge. Resten er enten billigere eller uændret målt efter totaløkonomi. Til sammenligning er alle mikrobilerne undtagen VW Up blevet dyrere.

De to billigste minier før reformen var Fiat Punto og Dacia Sandero. De er begge steget markant i kilometerpris. Punto er gledet fra en 1. til en 15. plads. Sandero fra en 2. til en 5. plads.

En væsentlig forklaring på Suzukis dominerende rolle inden for totaløkonomi er lav pris og værditab. Kun en bil Dacia Sandero er billigere i indkøb end Swift og Ignis, der begge koster 129.990 kroner. Dacias mini med teknik fra Renault koster 116.279 kroner, men højere benzinforbrug og markant større værditab, sender den ned i rækkerne trods den lave købspris.

Kvalitet og livsstil

Chefanalytiker hos Bilpriser.dk Niels Grøftehauge mener, at Suzukis gode ry som smart japansk kvalitetsbil sammen med de lave købspriser er svær at slå.

- Efterhånden som bilerne kører længere og længere på literen, bliver værditabet en meget afgørende faktor. Ingen minibil har et lavere værditab end Suzuki Ignis. Swift er nummer to. Begge kan betegnes som en slags livsstilsbiler, siger Niels Grøftehauge.

Selv om minibilerne har taget markedsandele fra mikrobilerne, er der dog stadig en pæn afstand mellem de to klasser målt efter totaløkonomi. Billigste mikro er som beskrevet i en tidligere analyse fra Bilpriser.dk Hyundai i10, der koster 1,22 kroner pr. kilometer efter afgiftsreformen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112