Bud efter hvide biler
Hvid er den foretrukne farve verden over, efterfulgt af sort.
FARVER Axalta Coating Systems har offentliggjort resultaterne af den 65. årlige Global Automotive Color Popularity Report, og selskabet angiver hvid som forbrugernes foretrukne farvevalg til køretøjer verden over i 2017, efterfulgt af sort på andenpladsen med 16 procent samt grå og sølv på en delt tredjeplads for andet år i træk med 11 procent.
Axaltas rapport om foretrukne farver 2017 viser også:
• Afrika: Grå steg tre procentpoint og nåede to cifre med 11 procent.
• Asien: Hvid dominerer og vælges på 52 procent af de solgte biler i regionen. Kina har det højeste forbrug af hvid totalt med 62 procent. Japan bruger flere perlehvide nuancer med 28 procent.
• Europa: Med 20 procent er grå mere populær i Europa end i nogen anden region.
• Nordamerika: Blå er ved at blive populær, især i kompakt-/sportsegmentet, hvor den steg seks procentpoint til i alt 16 procent.
• Rusland: Den foretrukne farve, hvid, steg fra 28 til 32 procent, mens sølv også steg 3 procentpoint.
• Sydamerika: Grå vokser markant i Sydamerika og går fra 8 procent til 11 procent.
Siden 1953
- Takket være dens moderne appel, sælger hvid fortsat bedst verden over. Perlehvid steg fire procent i popularitet i år, da den flerlags farve bruges i alle segmenter og ligger nummer ét i Japan. Samlet set vinder de lyse farver fortsat indpas, eftersom markedet viser øget interesse for lysegrå og lyse- til mellemblå nuancer, siger Nancy Lockhart, Axalta Global Color Marketing Manager.
Axaltas rapport, som udkom første gang i 1953, er bilindustriens længst virkende og mest omfattende farveoversigt. Den udarbejdes og designes af Axaltas farvespecialister verden over for at give OEM’er en relevant indsigt i forbrugernes præferencer og hjælpe dem med at træffe velinformerede farvebeslutninger.
Blå populær
- Bilfarver udvikler sig over tid. På det seneste er blås popularitet vokset i forskellige versioner - fra stærkt kromatiske nuancer til lette metalliske farver, ligesom grå er blevet den efterfølgende, konkurrerende neutrale farve, siger Elke Dirks, Axalta Automotive OEM Color Designer.
- Hvid er den ubestridte nummer et, men historien slutter ikke der. Vores kunder værdsætter de diskrete tendenser, hvilket rapporten også viser. For eksempel foretrækker køberne i Indien sølv mere end nogen anden region - med helt utrolige 30 procent. Samlet set produceres der flere hvide køretøjer i Kina end nogen anden region, hvoraf 47 procent er helt hvide og 15 procent er perlehvid, fortæller Annie You, Axalta OEM Color Designer i Kina.
Årets bilfarve
- Axaltas årlige farveinitiativer, som omfatter denne popularitetrapport, vores årlige farvekollektion og "årets bilfarve" er nyttige værktøjer for alle bilproducenter, der er interesserede i at bruge disse indsigter til at forny sig. Axalta har desuden mere end 150 års ekspertise, takket være et internationalt team af designere og forskere, der udelukkende fokuserer på fusionen af teknologi og design, udtaler Nancy Lockhart.
Mere om Axaltas Global Automotive 2017 Color Popularity Report på www.axalta.com/color