23948sdkhjf

Autolakerer revser gammel lovgivning

Reglerne for at bygge og indrette moderne værksteder til autolakering og pladearbejde er håbløs forældede, mener lakerer.

FORÆLDET Alle der anlægger nye værksteder til især autolakering og pladearbejde kender med stor sandsynlighed kapitel 2 i den såkaldte Autoværkstedsbekendtgørelse. Her står nemlig, at værksteder til autolakering skal placeres mindst 100 meter fra følsomme område som Fru Jensens kartoffelrækker eller eksempelvis en børnehave - også kaldet ’forureningsfølsomt område’.

Men her ryster Allan Blinkilde på hovedet. Han driver til dagligt Holbæk Autolakering og har for nyligt fået agenturet på systemløsninger til autolakering gennem det svenske firma Pivab. Han undrer sig især over, at den gældende lovgivning for at anlægge værksteder til lak-opgaver ikke har været revideret i årtier og på ingen måde afspejler de kemiske og tekniske fremskridt i branchen.

- Det, der virkelig undrer mig er, at det maling, vi i dag kan købe, har reduceret sit indhold af opløsningsmidler med over 60 procent, alt i mens at man har fjernet bly og zink. Og alt det er takket være EU-direktiver, som forhindrer autolakerer i at købe stærkt skadelige maleprodukter, siger Allan Blinkilde og fortsætter:

- Men på det her felt er dansk lovgivning overhovedet ikke gearet til de store omlægning, der har været på miljøfronten inden for autolakering de senere år. Derfor skal vi stadig indordne os efter lovgivning tilbage fra midten af 1990’erne. Det holder ikke, siger Allan Blinkilde.

Ifølge Allan Blinkilde, der har mange års erfaring med autolakering fra jobs hos blandt andre Spies Hecker, Baden Jensen og udlandet, må man desværre kigge på flere nabolande og konstatere, at man her for længst har indrettet sin lovgivning efter de gældende standarder, der er for indholdet af skadelige stoffer i maling, fylder og spartel til brug på biler.

- I Sverige og Tyskland arbejder man ud fra en 50 meter-grænse, og man kan i højere grad end i Danmark opnå tilladelse til at opføre og drive autoværkstedet med lakering i tættere bebyggelse. Det kan man jo netop, fordi mange skadelige stoffer er væk, og at der findes en række malerkabiner på markedet i dag, som sikrer så god filtrering af luften, at den er ufarlig for omgivelserne, forklarer Allan Blinkilde.

Læs mere her.

Kommune kan intet gøre
Tilbage på dansk muld gik lakmanden for noget tid siden i gang med at afsøge markedet for nye indretningsløsninger til sit nye lakværksted. Her faldt han over svenske Pivab, der ifølge Allan Blinkilde leverer nogle af de bedste løsninger på markedet i øjeblikket, især når man taler filtrering af luft, arbejdsstilling og muligheden for helhedsplaner med indretning.

Meget tidligt i processen tog lakmanden også kontakt til Holbæk Kommune i forhold til regelsættet for opbygning og renovering af autoværksteder - naturligvis særligt med fokus på 100-meter-reglen og følsomme områder.

- Egentlig har folkene fra kommunen været meget forstående over for, at man med de nyeste maleprodukter og de nyeste systemer til håndtering af luften på mange måder ikke behøver at følge vores utidssvarende lovgivning. Men man kan i sagens natur ikke gøre noget i kommunalt regi. En lov er en lov, og sådan skal det selvfølgelig også være, siger Allan Blinkilde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252