Bilsælgere ruster sig til fremtiden
UDDANNELSE 13 unge bilsælgere fra hele landet begynder 1. februar på en ny akademiuddannelse i salg og rådgivning, skabt af Bilbranchen DI og Erhvervsakademi Aarhus.
Torsdag den 18. januar var der kick-off workshop for den nye akademiuddannelse med en håndfuld interessante faglige indlæg samt mulighed for at netværke.
Den nye uddannelse er skræddersyet til sælgere i fremtidens bilbranche. Forløbet er en kompetencegivende salgsrådgiveruddannelse, som giver salgskompetencer, forretningsforståelse og økonomisk indsigt.
Uddannelsen klæder medarbejderne på til at se og gribe nye muligheder i et marked under stadig forandring, og deltagerne lærer at agere i forhold til ny kundeadfærd og nye salgsroller, og de får konkrete værktøjer, som de kan bruge i virksomheden med det samme, oplyser akademiet.
Uddannelsen kan også bruges som et led i indsatsen for at tiltrække, udvikle og fastholde dygtige salgsprofiler. Forløbet er kompetencegivende, giver 60 ECTS point og løber over tre år.
Uddannelsen tages sideløbende med jobbet, og forløbet består af fem akademifag, et afgangsprojekt og brancherettede temadage. For hvert akademifag vil der være syv undervisningsdage, en temadag samt eksamen.
Undervisningen foregår på Erhvervsakademi Aarhus i Viby J.
Der var på dagen intro til uddannelsen ved uddannelseskoordinator Finn Rolighed Andersen, Erhvervsakademi Aarhus.
- Uddannelsen skal udvikle sig undervejs, forklarede han blandt andet.
Han stod også for opsamlingen på dagens gruppearbejde om forventningerne til sælgerens rolle i fremtiden.
Stadig en chance Selv om den nye akademi- |
Hvordan agerer kunderne nu
- Det er fint nok med langsigtede perspektiver som CASE (connected, autonomous, shared, electric), men hvad gør vi nu? Der er fokus på at lave uddannelser med det lange perspektiv, men hvordan agerer kunderne lige nu, og hvilke digitale værktøjer kan bruges, spurgte branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen, som talte om bilbranchen under forandring og behovet for nye kompetencer.
- Vi savnede en kompetencegivende uddannelse i branchen, tilføjede han og pegede på den traditionelle værdikæde i branchen, som fra bilfabrik over importør til forhandler og kunde har været stort set den samme i 100 år.
- De sidste 5-10 år er der sket noget. Enorme it-selskaber, som vil lave software til bilerne, i den ene ende og små it-selskaber, som vil have fat i kunden i den anden ende, presser i begge ender. Forhandlere og importører bliver presset mere sammen, og modsvaret findes i øget samarbejde, sagde Thomas Møller Sørensen og bemærkede:
- Købmandskabet er stadig i centrum. Indsamling og brug at data er ikke et mål i sig selv.
Ny persondatalov
De øvrige indlæg var ved chefkonsulent Karoline H. Thomsen, Bilbranchen, som talte om branchelovgivning i forandring, primært om den nye persondatalov, som træder i kraft 25. maj i år.
Cand.comm. Thomas Ladegaard, Ladegaard Partner, som er underviser på den nye uddannelse, talte om kravene til fremtidens sælger, mens national brand manager Jacob Skjærris fra Santander Consumer, der også er underviser på uddannelsen, som ind på tendenser inden for finansiering og leasing.
Akademiet og Bilbranchen forventer at kunne starte ét hold om året. Det optimale antal på et hold er 16 studerende.