23948sdkhjf

Indkøb for sig og skader for sig

Et skadesopgørelsesprogram skal ikke samtidig være et indkøbsprogram, mener Thoms Krebs som kommentar til sidste uges indlæg fra Dansk Bilbrancheråd.

REPLIK Diskussionen om korrekte reparationstider har tegnet den danske autoskadebranche i mange år. I Danmark har vi et system, autotaks/forsi, der udbydes af indkøbernes brancheorganisation.

Det er også indkøberne der bestemmer hvilke funktioner og muligheder der tilbydes i et af indkøberne styret system, der stilles gratis til rådighed for danske karrosseriværksteder.

Lige som med andre gratis systemer, der netop er gratis, så har brugeren ingen indflydelse på indholdet. Man kan jo bare lade være med at bruge systemet, men så bliver man arbejdsløs.

Oplysningen fra indkøbernes brancheorganisation er, at systemet kommer fra det tyske firma Audatex, der er en del af den schweiziske koncert Solera, og man ændrer ikke på noget i beregningsmodulet.

Men som alt andet, så skal funktionerne være forbundet til brugerfladen i forsi, så brugeren også kan bruge dem i det daglige arbejde. Det betyder at der skal være sat et "flueben" ved funktionerne så de tændes. Dermed har programmøren magten i at stille funktioner til rådighed eller ej.

Audatex skadesopgørelsesprogrammet bruger samme datamodul i deres eget system Audatex, som der findes i forsi.

Audatex udbydes via Internettet til hele verden og indeholder mange gode og brugervenlige funktioner, der gør dagligdagen væsentlig lettere for værkstederne, end det vi kender i Danmark til. Der findes også andre systemer, så som Cabas i Sverige, DAT og Eurotax i Tyskland, samt GTMotive i Spanien, alle systemer, som står til rådighed via Internettet.

Værkstederne betaler for at bruge systemerne, men så indeholder systemer også mange værktøjer, der gør det væsentlig nemmere og hurtigere at opgøre skaderne korrekt. Og da værkstederne er kunder, så har de også indflydelse på programmerne.

For lidt indflydelse

Vi er helt enig med Dansk Bilbrancheråds udlægning af de manglende muligheder for branchen at have indflydelse på indkøbsprogrammet, blandt andet via Skadesrådet, da det føles som at slå i en pude.

Men det kan nemt forklares med, at der i Danmark ikke er mulighed for andre programudbydere at tilbyde deres produkter, og derfor er der kun en udbyder, der derfor har magten.

Vi skal i branchen holde fast ved, som det klart og tydeligt beskrives af indkøbernes brancheforening, at indkøbsprogrammet er vejledende, og derfor skal alle værksteder opgøre skader reelle og korrekte, så skadens omfang er velbeskrevet i henhold til de reparationsvejledninger, der udarbejdes af bilproducenterne.

Det er specielt vigtigt med alle de nye sikkerhedssystemer, krav til specielle materialer, krav til avanceret udstyr og værktøj og alt det andet, der skal håndteres når en bil skal bringes tilbage i den samme sikre stand som bilen har været i før skaden er sket, til gavn for forbrugeren.

Men når indkøberne herefter fjerner punkter eller tider på værkstedernes tilbud og dermed tilpasser indkøbssedlen, så skal man naturligvis følge indkøberens anvisning og kun levere det som indkøberen har bestilt og betaler for. Det er jo ingen i verden der forventer, at en leverandør sælger varer uden nogen form for fortjeneste.

Thomas Krebs er direktør i SKAD

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111